Det
har pågått en grovt usaklig kampanje mot forslaget om
reservasjonsrett. Vi har fått høre at forslaget vil føre
«kvinnekampen» mange tiår tilbake, og at nå må strikkepinnene
fram igjen. Talsmenn for reservasjonsrett blir omtalt som «religiøse
fundamentalister». Samvittighetsargumentet blir framstilt som et
skalkesjul for «kvinnefiendtlige» holdninger.
Det
faktiske forholdet er: Ei kvinne kan sjøl bestille time til abort på
sjukehuset, gjerne med hjelp av en person hun stoler på. Og
fastlegeordningen kan organiseres sånn at hun kan gå til en hvilken
som helst lege når hun ønsker abort. I praksis vil en
reservasjonsordning ikke utgjøre NOE SOM HELST hinder for retten til
abort.
Det
er ingen menneskerett å være fastlege. Det er ingen menneskerett å
være sjukepleier eller kirurg heller, men folk i slike stillinger
har reservasjonsrett mot å medvirke til abort. Og er det utenkelig
at en lege kan diagnostisere lungebetennelse eller beinbrudd sjøl om
vedkommende ikke henviser til abort? Har vi for mange leger her i
landet?
En
lege som reflekterer over sin yrkesutøvelse må
spørre
seg: Når
begynner menneskelivet? Blir fosteret et menneske ved fødselen? Når
det kan registreres hjerneaktivitet? Når fosteret kan gjenkjennes
som en menneskeliknende skapning? På det tidspunktet da kvinnegruppa
Ottar til eihver tid måtte meine? Det offentlige Norge klarer ikke å
gi noe prinsippielt svar. Det settes bare mer eller mindre vilkårlige
tidspunkter for når abort skal tillates.
Jeg
klarer ikke å se noe annet tidspunkt da vi kan si at et nytt
menneske blir til enn unnfangelsen. Fra dette tidspunktet er det nye
mennesket definert med muligheter og begrensninger; evner og anlegg.
Og hvis fosteret er et menneske, da er hvert svangerskapsavbrudd en
tragedie. Da kuttes livstråden uavvendelig over for den vesle
skapningen. Med alle dens evner, anlegg, muligheter og begrensninger.
Men
verden er hjerteskjærende ufullkommen, og full av uløyselige
dilemmaer. Alternativet til sjølbestemt abort er at noen
andre feller
sin dom over liv og død,
på vegne av henne som bærer fosteret. Og ingen andre kan ta seg
retten til å påtvinge henne et annet valg.
Hadde
jeg satset på et yrke ut fra ønsket om å redde menneskeliv, så
kunne jeg ikke delta når et påbegynt liv skal avsluttes. Jeg måtte
ha sagt: Jeg må godta at du gjør dette valget, men
jeg kan ikke hjelpe deg med å gjennomføre det.
Det
ville ha vært et samvittighetsspørsmål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar