Etter mye leiting
på klima- og kostholdsnettsider har jeg funnet følgende ca.-tall
for fysisk aktivitet:
Hvis du sykler
fort – la oss si med en snittfart på 25 km/time – så øker
energibehovet ditt med ca. 500 kcal/time mer enn det du forbrenner
når du sitter i ro. Dette behovet dekker du med å spise mer.
All matproduksjon
medfører CO2-utslipp. Sånne tall er usikre, men dette er de
sikreste jeg har funnet for moderne landbruk:
Produksjon av1 kg
oksekjøtt medfører et utslipp på 17.000 gram CO2. (Hva er det du
sier? Okser rusler jo rundt på pampasen og tygger gras – hva er
mer miljøvennlig enn det?? - Mye! Okser eter kraftfor også, og det
er dyrt i produksjon. De puster og promper noe aldeles forskrekkelig;
slik konverterer de gras og annet for til CO2 og vanndamp. De skal
slaktes, deles opp, fraktes og distribueres til en Rema-butikk nær
deg -- sum: 17.000 gram pr. kg.)
1 kg svinekjøtt
er mye billigere; ca. 5.000 gram CO2. 1 kg ost gir ca 10.500 gram
CO2. La oss si at du dekker energiforbruket ditt med en saftig
hamburger; da havner du kanskje på et snitt på 12.000 gram CO2 pr.
kg. Denne hamburgeren gir deg et energitilskudd på 1,8 kcal/gram.
Det betyr at for å dekke energibehovet ditt etter en times rask
sykling, så slafser du i deg en hamburger på 280 gram – eller
111 gram pr. mil du har syklet. Med et CO2-utslipp på 12.000 gram
pr. kg betyr det at hver mil du har syklet øker utslippet med 1332
gram CO2.
Kjører du i
stedet en gjerrig bil som bruker 0,5 liter bensin på mila, så gir
det et utslipp på 1160 gram CO2 pr. mil.
Dermed bidrar du
til å øke verdens CO2-utslipp hvis du sykler til jobben i stedet
for å kjøre bil. Og da har jeg ikke regnet med at du dusjer etter
sykkelturen, noe som også bidrar til å øke verdens CO2-utslipp.
Så må jeg ta
noen kraftige forbehold! Jeg har ikke klart å finne noe
gjennomsnittstall for akkurat den hamburgeren du spiser. Det kan også
hende du tilhører det mindretallet som foretrekker havregraut
framfor hamburger; da kommer du mye bedre ut. På den andre sida:
Hvis dere er to i bilen, eller hvis du foretrekker moped framfor bil,
da halverer du bensinforbruket, og dermed CO2-utslippet, pr. person.
Og hvis du er så framsynt at du har skaffet deg en el-bil, da er du
uslåelig. For ikke å snakke om el-sykkel!
Jeg meiner slett
ikke å advare mot sykling! Tvert imot – vi beveger oss alt for
lite og griper alt for fort til den lettvinne løsningen, nemlig bil.
Framfor alt bør ungene gå eller sykle til skolen – det
fremmer ungenes fysiske utvikling, det bidrar til bedre læring, og
på lengre sikt gir det ungene et bedre liv. Men vi skal ikke bruke
klimaargumentet ukritisk i alle sammenhenger! Og vi må slutte med
den evindelige hetsen mot privatbilismen. Privatbilen er helt
uunnværlig for at samfunnet skal fungere – uten privatbil kunne vi
verken bo eller arbeide her i på landsbygda.
Vi må arbeide
utrettelig for overgang til mer miljøvennlig bilbruk. Det må bli
billigere og enklere å skaffe og bruke elbil! Den dagen kan komme da
nesten all elektrisk energi leveres fra utslippsfrie kraftverk: Sol,
vind, bølger, kjernekraft. Da blir det ganske absurd hvis vi
fortsatt damper rundt på høgoktan og slipper ut over en kilo på
mila. 2C8H18 + 25O2 => 16CO2 + 18H2O, veit du. Stygge saker.
I politisk
retorikk er det en lei tendens til å røre sammen alt som er snilt
og mjukt og grønt til en eneste graut av godhet: Hvis et tiltak er
bra for folkehelsa, så er det automatisk bra for klimaet, biologisk
mangfold, likestilling og sjelens ro samtidig. Det blir nærmest
umoralsk å regne på om tiltaket faktisk virker slik man ønsker å
tru.
Jeg er en sterk
tilhenger av sykling! Men når jeg sitter «skrævs over stonga mæ
bælla i benn» og ergrer meg over el-syklisten som suser forbi meg i
motbakken, så er klimaet det siste jeg tenker på. Tvert imot sier
jeg: Sett fra deg latmannssykkelen, gutt, og skaff deg en ordentlig
sykkel!
Sykling kan ikke
erstatte en mer klimavennlig privatbilisme. Men enten du sykler eller
ikke, så er det fornuftig å gjøre som Geirr Lystrup synger: Et
graut! Det er mer klimavennlig enn all verdens «sykle til
jobben»-kampanjer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar