Det
finnes en Power Point-presentasjon om «Kvalitet i skolen» som har
gått land og strand rundt i mange år. Den vises ofte for
kommunestyrer som planlegger sparetiltak i skolen. Da framføres den
med humor og overbevisning av Thomas Nordahl, professor ved Høgskolen
i Hedmark. Den inneholder noen kulepunkter om klassestørrelse og
John Hatties forskning, og tillegger blant annet Hattie den påstanden
at klassestørrelse ikke har noen innvirkning på læringsutbyttet.
Dette sitatet er ikke korrekt, for Hattie uttrykker seg mye mer
nyansert, men disse kulepunktene har fått Høyre til å vedta at
«lærertetthet kommer langt ned på listen over tiltak som gir bedre
læring». («Aftenposten», 15. april.) I mange kommuner som sliter
med budsjettet er dette en ytterst kjærkommen konklusjon. Den blir
ikke riktigere for det.
Når
en påberoper seg en forskningsrapport, er det en fordel at en har
lest rapporten. Et så komplekst tema som læring krever dessuten at
en leser med en viss kritisk distanse. Og så må en skjønne
det en leser. Hos Høyre svikter det på minst ett av disse punktene.
Hatties
«rapport» står i hans bok «Visible learning», først utgitt i
2009.1
Den bygger på 15 års gjennomgåelse av et enormt antall
forskningsrapporter om skolen. Hattie trekker ut tall og
konklusjoner fra disse rapportene, behandler dem statistisk og setter
opp tabeller over hva som virker og hva som ikke virker. Men
rapportene han bygger på er av svært variabel kvalitet med hensyn
til metode og gjennomføring. De tar for seg helt forskjellige
problemstillinger, omfanget av hver rapport varierer fra en enkelt
klasse til elevmengder på flere hundre tusen, og de strekker seg fra
femåringer til elever i videregående skole. Hattie understreker
flere ganger at boka hans først og fremst er en
litteraturgjennomgåelse,
og
at resultatene bare er så gode som datagrunnlaget.
I
spørsmålet om klassestørrelse bygger Hattie på undersøkelser fra
mange land og fra mange årstrinn. Kildene hans omfatter fra 3700 til
520.000 elever. Hvis en ser nærmere på noen av dem, ser en at
metodikken er av svært variabel kvalitet. Det gjelder særlig hvor
godt forskerne har klart å isolere klassestørrelse fra andre
faktorer: Elevenes sosiale bakgrunn, undervisningsmetode,
lærerkompetanse osv. Ofte viser det seg at de undersøkelsene som
har brukt de beste statistiske metodene gir tydeligst sammenheng
mellom klassestørrelse og læring. Den mest omfattende metastudien
som Hattie har brukt, Glass & Smith2
fra 1979, fastslår: «The
predicted outcome difference can be described in grade-equivalent
units over one school year: 1.00 years of growth for class size 40,
1.15 years for size 20, 1.24 years for size 15, 1.45 years for size
10, and 1.72 for size five. These data show an impressively large
advantage for smaller classes.»
Men så står det også: «The
overall difference in results between the well-controlled and poorly
controlled studies was dramatic. The curve for the poorly designed
studies was almost flat, indicating, at best, a very small advantage
to smaller classes. ... Little wonder class size research has been so
inconclusive.» Altså:
Jo bedre studien klarer å isolere klassestørrelse fra andre
faktorer, jo tydeligere blir sammenhengen mellom klassestørrelse og
læring. Og omvendt: Jo dårligere studien er gjennomført, jo mindre
effekt finner den av klassestørrelse. Ifølge denne studien baserer
Høyre seg på den dårligste
forskningen
når de hevder at klassestørrelsen har liten betydning.
Men når Hattie regner ut et
«gjennomsnitt», deler han ganske enkelt summen av resultater på
antall undersøkelser: Ingen vekting basert på kvalitet; ingen
vekting basert på antall elever! Hver elev i én undersøkelse
teller dermed 140 ganger så mye som hver elev i en annen
undersøkelse. Og en dårlig gjennomført studie teller akkurat like
mye som en godt gjennomført studie.
Hattie måler sammenheng mellom
klassestørrelse og læringsutbytte i antall standardavvik for
læringsutbyttet i den enkelte undersøkelsen. Men måten han bruker
for å komme fra standardavvik i den enkelte undersøkelsen til
standardavvik i hele tallmaterialet står ikke i læreboka. Det gjør
heller ikke måten han opererer med begrepet «sannsynlighet» på,
for i tabellene hans finner vi flere tilfeller av at
«sannsynligheten» er større enn 1 eller mindre enn 0. Han har i
det hele tatt et anstrengt forhold til statistikk og
sannsynlighetsregning. Det styrker ikke tilliten til resultatene
hans.
Men
til gjengjeld er han svært forsiktig med å trekke bastante
konklusjoner av beregningene sine – i sterk kontrast til mange som
påberoper seg Hattie som sannhetsvitne. Det er riktig at han finner
svakere
virkning
av redusert klassestørrelse enn han åpenbart hadde ventet. Derfor
drøfter han ganske lenge hva det kan komme av. Og så konkluderer
han: «...this
lack of outcome differance is most likely because teachers do not
change their current teaching strategies. The message could be that
if teachers were retrained to work with smaller class sizes then
indeed many of these optimal strategies could take effect...»
Med andre ord; hvis læreren fortsetter å undervise på akkurat
samme måte enten han har 30 elever eller 15 elever i klassen, så
får klassestørrelsen liten betydning. Men hvis læreren tilpasser
undervisningsmåten til klassestørrelsen, kan resultatet bli et helt
annet. Helt til slutt skriver Hattie at redusert klassestørrelse
ikke har hatt noen stor virkning i mange av de undersøkelsene han
har sett på. Likevel: «The
positive sign of the average effect size suggests that increasing
class size is poor policy».
Dette er noe helt annet enn det
Høyre hevder at «forskningen», det vil si Hattie, har funnet ut.
Til
historien hører det at Hatties utvalg av undersøkelser er ganske
skeivt. Det omfatter ikke
flere store undersøkelser som er gjennomført under kontrollerte
forhold for å finne effekten av klassestørrelse, der forskerne
gjorde store anstrengelser for å isolere denne ene faktoren fra alle
andre faktorer. Slike undersøkelser omfatter STAR-prosjektet
i Tennessee (1985-89)3,
SAGE-prosjektet
i Wisconsin (1996-2000)4
og CSPAR-studien
i England
(2003)5.
Alle disse studiene viste at redusert klassestørrelse (fra 20-25 til
15-18) ga økt læringsutbytte. Forbedringen var størst for de
yngste elevene, og for elever med svakest sosioøkonomisk bakgrunn:
Med andre ord, nettopp de elevene som har størst behov for støtte.
Disse
undersøkelsene er seinere bekreftet av en studie som omfatter et
helt årskull av svenske elever6,
og en tilsvarende studie av det første norske kullet som besvarte
nasjonale prøver7.
Det er altså rett og slett feil
når
talsmenn for Høyre (og nå også en talsmann for Akademikerne)
påstår at forskningen er «entydig» og viser at klassestørrelsen
har liten betydning. Denne påstanden er ikke «kunnskapsbasert»,
slik Høyre hevder. Den er basert på selektiv og overflatisk
lesning.
Høyre
har oppnådd gode resultater i Oslo-skolene. Det har de ikke klart
ved å ta lærere ut av klasserommet. De har antakelig klart det ved
å ansette gode skoleledere og lærere, og ved hele tida å legge
vekt på at skolen skal måles på sine resultater,
ikke
på sine gode hensikter.
Gode lærere og passe store
klasser er ikke motsetninger. Tvert imot; de utfyller hverandre. De
beste lærerne klarer å tilpasse undervisningen til
klassestørrelsen, slik at de – som Hattie skriver – kan få full
effekt av redusert klassestørrelse. I en klasse på 15 seksåringer
har den gode læreren en sjanse til å gi hver enkelt elev «tilpasset
opplæring», slik loven krever. Den muligheten blir vesentlig mindre
når det sitter 25 forskjellige individer i klasserommet. Den økte
klassestørrelsen går kanskje ikke særlig ut over velfungerende
barn fra møblerte Høyrehjem. De beste studiene viser at taperne er
barn med den svakeste sosiale bakgrunnen.
1John
Hattie: «Visible Learning – A Synthesis of over 800
Meta-Analysises Relating to Achievement», Routledge, 2009
2Glass,
G. V. and Smith, M.L.: «Meta-analysis of Research on Class Size and
Achievement», Educational Evaluation and Policy Analysis, 1979
3Elizabeth
Word et. al.: «The State of Tennessee's Student/Teacher Achievement
Ratio Project (STAR)» Final Summary Report, Tennessee State
Department of Education, 1990
4Molnar,
Smith, Zahorik, Halbach, Ehrle, Hoffman, Cross: «2000-2001
Evaluation Results of the Student Achievement Guarantee in Education
(SAGE) Program», Arizona State University 2001
5
Blatchford, P. (2003) «The Class Size Debate: Is Small Better?»
Maidenhead: Open University Press 2003
6Fredriksson,
Oosterbeck & Öckert: «Långsiktiga effekter av mindre
klasser», Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk
utvärdering, 2012
7Vaag,
Iversen & Bonesrønning: «Disadvantaged Students in the Early
Grades: Will Smaller Classes Help Them?», Education Economics Issue
4, 2013
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar