For ei tid sia
regnet NRK ut at det vil koste det norske «samfunnet» 767
milliarder kroner å ta imot 75.000 flyktninger med påfølgende
familiegjenforening. Dette tallet fant de ved å legge sammen
kostndene for alle ytelser – skole, helse, bosted, NAV, barnetrygd,
begravelse – som flyktningene kommer til å motta ut århundret, og
så trekke fra hvor mye de kommer til å betale i skatter og
avgifter. Kostnaden blir nesten 9 milliarder i året.
Vast
litt: Er dette hele regnskapet? Javisst; i dette regnestykket
begrenser «samfunnet» seg til inntekter og utgifter i stat og
kommune.1
Den flinke og
regnekyndige journalisten Maria Reinertsen har riktignok påvist at
noen utgifter er beregnet to ganger. Dessuten er det ikke bare
flyktningene som blir tatt med i regnestykket, men også
etterkommerne deres. Men hvordan står det til med etterkommerne
etter de ungarske flyktningene som kom hit for under 60 år sia? Er
de fortsatt netto trygdemottakere og NAV-klienter, alle som en? Og
etterkommerne etter vietnamesiske og chilenske flyktninger, med under
40 år bak seg i kongeriket: Er de fortsatt like dyre i drift? Hva
med ungene til tamiler og bosniaker? - Men skitt au; la oss ta i så
vi er sikre.
Reinertsen har
også påpekt en mer fundamental feil i regnestykket: Den antakelsen
at den eneste verdien en arbeidstaker skaper består i skatt og
avgift til stat og kommune. Det regnes altså som om nettobeløpet er
penger som forsvinner i lause lufta. Sedler som blir kastet på
bålet, straks mottkerne får dem mellom hendene.
Men sånn er det
jo ikke! «Samfunnet» består ikke av regskapet til stat og kommune.
Det består også av andre mennesker; deriblant arbeidsfolk og
arbeidsgivere:
Kostnadene til å
skaffe flyktninger bosted, skolegang og arbeidstrening utgjør lønn
til bygningsabeidere og tømrere, til lærere og ofentlige ansatte
av ymse slag. De reprsenterer altså innsprøyting i økonomien. Det
kan diskuteres om sånne innsprøytinger alltid er et gode, men som
motkonjunkturtiltak virker de fortreffelig. Kriserammete
entreprenører i bygg & anlegg gnir seg i hendene ved utsikten
til bosettingsoppdrag. Nedleggingstruete hoteller får en ny vår.
Mange lokalsamfunn gleder seg til «flyktningeffekten» i form av
redusert arbeidsledighet.
Flyktninger får
også direkte økonomisk støtte: De trenger ikke bare et sted å bo;
de må også ete og drikke som alle andre. De kjøper halalmat og
brus, bussbilletter og mobiler. Pengene de mottar havner ikke på
bålet, men i kassa til nærmeste matbutikk. Der styrker de
omsetningen og opprettholder arbeidsplasser.
Noen av
flyktningene kommer også etterhvert ut i arbeid. (Sikkert ikke mange
nok. Sikkert ikke raskt nok. Men det er en annen diskusjon.) Blant
etterkommerne deres blir det mange flere som kommer seg i arbeid.
Arbeidstakere skaper verdiøkning for arbeidsgiveren sin – det er
derfor de er ansatt. Den verdiøkningen kommer også hele samfunne
til gode, på forskjellige måter.
Økonomi er ikke
et nullsumspill. Det er ikke sånn at det finns en bestemt sum penger
til utdeling blant folk, slik at vi som er her fra før må nøye oss
med mindre når det blir flere å dele på. Penger sirkulerer;
økonomisk aktivitet skaper mer økonomisk aktivitet. Arbeidsplasser
skaper flere arbeidsplasser.
Legg til at
tømrere, lærere og butikkansatte betaler skatt, de også. Slik
kommer en god del av nettoutbetalingene fra stat og kommune tilbake
til stat og kommune, uten at det blir tatt med i NRKs regnestykke.
Det er slett ikke
noe enkelt regnestykke å finne ut hvilken virkning 75.000
flyktninger (hvis det nå skulle bli så mange) faktisk vil ha på
økonomien i det norske samfunnet. Det er ikke en gang sikkert at
summen av plusser og minuser kommer ut med negativt fortegn til
sjuende og slutt, når alt blir regnet med. Og jo lengre framover vi
ser, jo mer usikkert blir svaret.
Men
sett at vi bruker samme type regnestykker på andre grupper i
samfunnet! Vi2
er sikkert mange som betaler mindre i skatt enn vi mottar i ytelser.
Hvor lønnsomme er vi?
Jeg har ikke
tilgang til demografiske tabeller som viser nøyaktig oversikt over
hvordan inntekt, skatt, avgift og ytelser fordeler seg i
befolkningen. Jeg har heller ingen sofistikerte beregningsmodeller
der jeg kan putte inn de demografiske dataene. Men jeg har en hvit
serviett og en blyant! Derfor gjør jeg noen serviettberegninger,
basert på enkle antakelser:
Anta at skatten
som betales er proporsjonal med inntekten, og at inntekten fordeler
seg linjært over hele skalaen fra 0 til en god del millioner.
Antakelig er sannheten at fordelinga er noenlunde linjær et langt
stykke, og så kommer det en laaang hale med fondsmeglere, advokater
og oljedirektører. De teller ikke så fælt mye i totalsummen, skal
vi tru skattefuten – hovedinntektene kommer fra folk med «vanlige
inntekter». Skjønt da er nok spennet for hva som er «vanlig»
ganske vidt.
Anta også at alle
grupper mottar like store ytelser: Barnetrygd og barnehage, helse,
skole, sosiale ytelser, sjukehjem. Det er nok heller ikke helt
riktig; de som ligger på nedre halvdel av skalaen mottar nok litt
mer enn de som ligger på øvre halvdel. Men regnestykket blir
enkelt.
Statens inntekter
og utgifter er på runde 1.200 milliarder år pr. år. Ut fra mine
forutsetninger finner vi at den mest velstående halvdelen betaler
900 milliarder, men mottar bare 600 milliarder pr. år. Den nederste
halvdelen mottar også 600 milliarder – men betaler bare 300
milliarder! Denne halvdelen går altså med et underskudd på 300
milliarder i året. Hele 120.000 kroner i underskudd pr. snute!
Hvordan kan samfunnet ha råd til alle oss?
Svaret er:
Regnestykket er feil. Uten den nederste halvdelen ville vi riktignok
ikke ha en eneste pensjonist. Vi ville ikke ha en eneste
langtidsledig eller uføretrygdet. Men vi ville heller ikke ha
ufaglærte ansatte. Vi ville ikke ha gatefeiere,
reinholdsassistenter, deltidsarbeidende, butikkansatte, assistenter i
skole og barnehager, pizzabud, ansatte på gatekjøkken. Ingen
bønder. Ingen hjelpepleiere.
Men hvem skal da
utføre det arbeidet som genererer inntekter til daglige ledere,
eiere, ingeniører, konsulenter, selgere og bankdirektører? «Våre
dyktige ansatte er vår viktigste ressurs»: Uten ansatte, ingen
butikk. Hvem skal handle i de nedlagte butikkene?
Du skjønner det
nå: Uten de «ulønnsomme» går økonomien i stå. Samfunnet bryter
sammen. Men da må det jo være noe galt med denne måten å regne
på!
Det sitter alltid
noen nederst ved bordet. Kaster du ut de nederste, går det også ut
over dem som sitter igjen! Derfor kan du ikke sette opp sånne enkle
regnesykker for en bestemt kategori – flyktninger eller lågtlønte
– og tru at det beskriver noe som helst i den komplekse
virkeligheten. Samfunnet er utrulig mye mer enn statskassa. Så
hvorfor aksepterer vi sånne regnestykker når det gjelder
flyktninger?
Det kan godt hende
at vi må sette grenser for hvor raskt vi kan motta flyktninger og
andre innvandrere: Kanskje greier ikke samfunnet å absorbere mer enn
et visst antall pr. år uten at det oppstår for mye uro, for mange
konflikter. Men da får vi diskutere saken ut fra hvor mange vi
klarer å ta imot på en anstendig måte, ikke ut fra banale
regnesykker som ikke tar med seg de enkleste økonomiske mekanismer.
Hvis vi skal ha
håp om å overleve som nasjon ut dette århundret, så må vi
uansett gjøre noe med befolkningstilveksten: Vi «etnisk norske»
blir stadig eldre, og vi får ikke mange nok unger til å betale
pensjonene og sjukehjemsplassene våre når den tid kommer. Det
trengs unge, arbeidsdyktige folk som fyller opp befolkningspyramiden
fra bånn av. Det gjelder ikke bare her i Norge; det gjelder i hele
Europa. Det skjønte Angela Merkel, for hun er fysiker og kan å
regne.
Men mens vi
fornyer og forynger befolkningsgrunnlaget vårt er vi pokka nødt til
å koste på oss noen investeringer. I hvert fall hvis vi meiner det
er verdt bryet å opprettholde et samfunn.
1Mer
korrekt: I dette regnestykket er «samfunnet» begrenset til første
ordens inntekter og utgifter i stat og kommune For det tar heller
ikke med seg inntekter og utgifter som følger ETTER de første
utbetalingene, som vi skal se.
2Jeg
sier «vi» fordi jeg nå er pensjonist, og sjøl om jeg har
inntekter i tillegg til pensjonen, så må jeg nok innrømme at jeg
nå mottar større ytelser nn det jeg betaler i form av skatter og
avgifter. Mao; sett fra stat oh kommune går jeg med underskudd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar