Omsider
har også Venstres klimatalsmann Ola Elvestuen medgitt at
«biodiesel»-innblanding i norsk diesel bidrar til økte
utslipp
av CO2
.
Vi erindrer ennå med skjelvende gru at Trine Skei Grande feiret «en
stor seier i miljøkampen» da hun hadde klart å få inn igjen i
statsbudsjettet de «biodiesel»-subsidiene som
Stoltenberg-regjeringa fjernet. Allerede da var det flere, herunder
den utskjelte SSB-forskeren Bjart Holtsmark, som påpekte at dette
produktet fortsatt inneholdt palmeolje, så dette vedtaket medførte
at Norge på ny subsidierte rasering av regnskogen og store, nye
utslipp av klimagasser.
Når
dette blir påpekt i dag er det altså ikke
etterpåklokskap:
Denne konsekvensen har vært kjent hele tida, men politikerne –
inklusive statsministeren – har med vitende og vilje satset på
retorikk framfor kunnskap. I prateboblene om «det grønne skiftet»
blir som kjent alle produkter klimavennlige så snart man setter det
magiske leddet «bio-» foran navnet.
I «biodiesel»-debatten med Holger Schlaupitz fra
Naturvernforbundet på NRK var Elvestuen fortsatt ikke villig til å
fjerne subsidiene: Man måtte bare endre «bærekraftkriteriene» så
fort som mulig. Schlaupitz påpekte da at norske erstatningsprodukter
– avfall fra skogsdrift; matavfall – bare kunne dekke 5 til 10
prosent av innblandingskravet. Men dette trengte rett og slett ikke
inn hos Elvestuen.
Vi
trenger en kunnskapsbasert
klimapolitikk
– ikke en politikk basert på talemåter og «grønt karbon».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar