«Skal låne til
pipa», står det over hele framsida til «Kommunal rapport». Store
deler av kommune-Norge tar opp stadig større lån.
Virkningen er at
en stadig større del av kommunenes inntekt går med til å betale
renter og avdrag på lån. Kommunen trykker ikke penger, og utgiftene
kan ikke være større enn inntektene. Så når renter og avdrag
øker, må det spares på andre ting – det vil si ansatte. Nytt
sjukehjem må finansieres ved at det blir færre sjukepleiere,
hjemmehjelper, hjelpepleiere. Nytt skolebygg må finansieres ved at
det blir færre lærere.
I store deler av
kommune-Norge investeres det lånte penger i bøtter og spann til nye
rådhus, skoler, sjukehjem, kulturhus, barnehager, helsehus,
svømmehaller og idrettshaller. Samtidig knipes det inn på
vedlikeholdet av eksisterende rådhus, skoler, sjukehjem, kulturhus,
barnehager, helsehus, svømmehaller og idrettshaller. Med manglende
vedlikehold følger økende forfall, helt til det blir dyrere å
restaurere den gamle bygningen enn å bygge en ny en. I
ekstremtilfellet må det lånes penger til ny idrettshall før lånet
på den gamle er nedbetalt.
I vår private
økonomi veit vi at godt vedlikehold er mye billigere enn å bygge
nytt. Vi kan jo ikke tru at politikere er dummere enn velgerne, så
hvorfor følger de ikke denne regelen i kommuneøkonomien?
En grunn kan jo
være tidshorisonten. Den jevne ordfører veit bare at hun skal sitte
i fire år. Hva som skjer deretter kan hun ikke ta særlig hensyn
til. I sitt eget liv, derimot, legger hun planer som om hun skal leve
evig: Om hun ikke skal bo i huset sitt i all framtid, så vil hun i
hvert fall ha en god pris når hun selger! Og det får hun bare hvis
hun sørger for godt vedlikehold.
Men etter seks år
i kommunestyret i Gran, hvor jeg har hatt orkesterplass til
budsjettprosessen og tidvis vært en av de skyldige, har jeg
observert to viktigere grunner til at låneopptaket øker mens
vedlikeholdet forsømmes:
For det første:
Ambisiøse politikere vil sette varige og synlige spor etter seg. Den
enkleste måten å få til det på er å bygge noe stort og fint. Som
en syrlig kommentator sa en gang: «Ordførere liker bedre å klippe
snorer enn å klippe graset.» Du må gjerne etterlate deg store lån,
bare du samtidig etterlater deg et flunkendes nytt og fint rådhus.
Det er ikke du som får skylda når etterfølgerne dine må skjære
ned på antall ansatte i skole og eldreomsorg!
For det andre:
Regnemåten når budsjettet settes opp gjør at investering alltid
virker mye billigere enn vedlikehold! Av et nytt lån på 50
millioner fører du bare årets renter og avdrag som utgift. Med 30
års avdragstid og rekordlåg rente på 2,5% blir årets lånekostnad
under 4 millioner. Men hvis du utfører vedlikehold for 5 millioner,
må du føre alle 5 som utgift i det ene året! - Tenk deg at du
sitter som partiets trollmann og svetter for å få budsjettforslaget
til å gå i balanse. Du kan velge mellom å bruke 5 millioner på
vedlikehold i barnehagen og å bygge en ny en til 50 millioner.
Bygger du en ny barnehage og lar den gamle forfalle, så forbedrer du
balansen i budsjettet med over 1 million! - Riktignok belaster du
samtidig driftskostnadene med renter og avdrag i 30 år framover. Men
hvem bryr seg om det, bare neste års budsjett ser litt penere ut?
Det var enda verre
før: Kommunen betaler moms på investeringer, men får den deretter
refundert. Denne refusjonen kunne du ta inn i budsjettet som en
inntekt. Dermed kunne det «lønne» seg i budsjettet å bygge nytt
bare for å få tilbake momsen som en inntekt! I teorien kunne du
bygge et nytt hus, rive det på ferdigdatoen – og komme ut med et
stort pluss i budsjettet. Lykkeligvis er denne muligheten nå tatt
bort, men jeg lurer på hvor mange gjeldstyngete kommunale bygg som
ikke ville ha stått der i dag hvis det ikke var for momsrefusjonen.
Betong er en
klimaversting. Bindemidlet, sement, står for 5-7 % av verdens
CO2-utslipp. Å produsere ett tonn sement medfører utslipp av 0,8
tonn CO2. De fleste kommuner har vedtatt «klimaplaner» der de
forplikter seg til å redusere sine CO2-utslipp. Men når
kommunestyrene vedtar nye, solide betongbygg til erstatning for de
gamle, som de ikke tar seg råd til å vedlikeholde lenger, så
vedtar de samtidig å øke verdens CO2-utslipp. Det står det
ingenting om i sakspapirene.
Regninga sender vi
til barn og barnebarn. Både den økonomiske og den miljømessige.
Kommunale
regnskapsregler frister politikerne til å selge strikk i meter.
Fristelsen blir nesten uimotståelig når velgerne ikke skjønner det
som foregår – og især når politikerne knapt skjønner det sjøl.
Men når strikken blir lang nok, så ryker den.
Lånebobler
sprekker. Det kommer de kommunale låneboblene til å gjøre også:
Om ikke før, så når rentene stiger til normalt nivå igjen. Derfor
– et godt råd til enhver politiker med ambisjoner: Kom deg videre
før det smeller!
Øyvind
PS: Fram til 2016
skal Gran kommune doble låneopptaket til 1 milliard kroner, hvis
ordføreren får det som han vil. Det blir noe nær Norges-rekord i
prosentvis låneøkning. DS
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar