I andre yrker
kalles denne ordningen «Fleksibel arbeidstid». For mange
virksomheter er en sånn ordning en forutsetning for å få full
nytte av de ansatte. For mange ansatte er ordningen en forutsetning
for yrkesvalget og for tilfredshet i jobben. Det setter dem i stand
til å få en travel hverdag til å henge sammen, både yrkesmessig
og privat: Barn skal leveres og hentes og fraktes; man skal rekke
innom butikken, lage mat og stelle i hjemmet, og dessuten levere full
innsats og vel så det i yrkeslivet.
I alle
kunnskapsyrker går utviklinga i retning av mer fleksibilitet: Det
viktige er at du gjør en god jobb og samarbeider godt med de andre
ansatte, ikke at du sitter på en bestemt plass i arbeidstida. Sjøl
har jeg arbeidet i sånne yrker i hele mitt yrkesaktive liv, og jeg
har ikke levert ett stemplingskort eller ei timeliste sia jeg forlot
Kjeller etter avsluttet militærtjeneste. Alle mine sjefer og kunder
har vært langt mer opptatt av hva jeg gjorde og hvilke resultater
jeg leverte enn av hvor jeg satt.
Jeg har
gjennomført en del viktige kundemøter gjennom åra. Holdt
presentasjoner og kurs; ledet workshops. Enkelte slike møter kan
gjennomføres basert på erfaring og rutine, med minimal
forberedelse; andre krever timevis av forberedelse. Men så langt jeg
kan huske, har jeg aldri møtt helt uforberedt. Da ville jeg ha gjort
en dårlig jobb! Og skulle jeg presentere et nytt og krevede emne,
eller lede en lang workshop, måtte jeg bruke noen timer på å
forberede meg. Gjennomføre møtet mentalt: Innledning,
gjennomføring, oppsummering, avslutning. Tenke gjennom rollene og
personlighetene til folk jeg skulle møte, hvordan de ville reagere i
forskjellige faser av møtet... Sånne forberedelser kunne i hvert
fall ikke jeg gjøre med folk svirrende rundt meg hele tida. Med
stadige avbrudd i form av telefoner, kolleger som bare stikker innom,
en sjef som kommer med en helt ny oppgave: «Kan du ta en titt på
dette skjemaet? Tar bare noen minutter, men jeg må ha det nå.»
- Alt slikt.
For
å klare å konsentrere meg godt nok var i hvert fall jeg nødt til å
ha arbeidsro. Og den arbeidsroa hadde jeg vanligvis hjemme på mitt
eget kontor kvelden før møtet, eller i helga før en workshop.
Jeg
forestiller meg at den gode læreren arbeider på samme måte. Hver
eneste dag skal læreren holde en presentasjon eller gjennomføre en
workshop. Hver eneste dag, hver eneste klasse er litt forskjellig fra
den forrige, og krever sine forberedelser. - Og jeg kan love deg: Har
du ledet et møte med full konsentrasjon i fire timer, da er du
gørrsliten. (Er du ikke det, så har du ikke ytt ditt beste.) Da kan
du ikke bare gå tilbake på kontoret og fortsette med ventende
papirarbeid eller forberedelser til møtet neste dag: Du trenger å
puste ut.
Det
finns sikkert lærere som tar oppgavene på hælen. Det finns sikkert
lærere som gir blaffen, og som ikke «trenger» å konsentrere eller
forberede seg. Da kan du være sikker på at det viser seg på
resultatene! En god leder vil se utviklinga i klassen og ta for seg
læreren: Hjelpe vedkommende til en bedre forståelse av sin rolle,
eller til å innse at dette yrket ikke passer. En god leder vil ikke
sette hele staben i husarrest
for å disiplinere latsabbene. Det vil gjøre alle de andre dårligere,
ikke bedre.
Det finns
selvfølgelig yrker der det å være på plass i hele arbeidstida er
en del av jobben: Det skal alltid være folk i resepsjonen og på
vaktstua. Men selgeren, forskeren og læreren må gjøre jobben når
det trengs, og de må kunne tilpasse arbeidsdagen slik det passer
best. Det er et spørsmål om tillit til de ansatte, om å få mest
mulig ut av de ansatte, og om å skape et godt arbeidsmiljø.
Og selvfølgelig må
lærere som alle andre være på arbeidsplassen når arbeidet krever
det: I klasserommet når de har time, på lærerværelset når de
har møte, på kontoret når de har andre avtaler. Men hvis en lærer
forbereder seg bedre hjemme på kveldstid enn på kontoret utover
ettermiddagen, så er det den beste arbeidsmåten for henne eller
ham! Teknologien gjør det dessuten enkelt å samarbeide uavhengig av
tid og sted. Telefonen er oppfunnet, og den blir stadig smartere.
Var jeg lærer,
ville jeg tenke: Elevene gjør leksene sine hjemme fra
seksårsalderen. Men det får ikke lærerne lov til! De må pent
gjøre leksene på skolen, sånn at ledelsen kan følge dem opp. Hva
slags tillit uttrykker det?
Det er en dårlig
leder som må binde sine ansatte til kontorkrakken for å være
sikker på at alle gjør en god nok jobb. Det finns bedre måter å
vurdere og veilede den ansatte på! Å innskrenke den fleksibiliteten
som læreren har hatt i yrket er uttrykk for mistillit fra ledelsen.
Det er det stikk motsatte av det vi trenger hvis vi vil beholde de
gode lærerne og rekruttere de beste kandidatene til skolen. Vi må
møte de gode lærerne med tillit, ikke med pekefinger. Vi må gi dem
rom til å være lærere. Ikke av hensyn til lærerne, men av hensyn
til elevene: De trenger de beste lærerne de kan få.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar