Du har sikkert
hørt at hvis flere kommuner slås sammen, kan de spare noen sjefer
og bli mer effektive. Den nye kommunen får bedre råd, og
innbyggerne får bedre tjenester. Ikke sant?
Tenk om igjen!
Følg meg gjennom et eksempel:
Tenk deg 8 like store kommuner. Hver kommune har en eiendomsavdeling
på 9 personer, hvorav 1 leder. Hver av de 8 utførende tjener
400.0001.
Lederen tjener 500.000. Da har hver vedlikeholdsavdeling
lønnskostnader på 3,7 millioner. (8 ganger 400.000, pluss en ganger
500.000.) 8 kommuner har altså lønnskostnader til
eiendomsavdelingene sine på tilsammen 29,6 millioner. (8 ganger 3,7
millioner.)
Så skal kommunene bli «robuste»2
og ta ut «synergier»! De blir slått sammen, og 8
eiendomsavdelinger blir 1 stor avdeling. Får vi færre ledere? Nei:
Hver tidligere eiendomssjef blir områdesjef i sitt geografiske
område. De sammenslåtte eiendomsavdelingene får en felles leder.
Han (det er som regel en «han»!) er annenlinjeleder, så han tjener
700.000. - De sammenslåtte eiendomsavdelingene har nå
lønnskostnader på tilsammen 30.3 millioner. (64 ganger 400.000,
pluss 8 ganger 500.000, pluss en ganger 700.000.) Og de utfører
akkurat den samme jobben som før ble gjort for 29,6 millioner.
Nei – ikke helt: Den nye organisasjonen må samordnes, ha samme
måte å utføre oppgavene på. Det blir nødvendig med faste
ledermøter, der de 8 områdesjefene og den nye eiendomssjefen
drøfter felles utfordringer. Det tar en halv dag pr. uke for hver
leder. Hver områdesjef har da igjen bare 4 1/2 dager pr. uke til å
følge opp sine ansatte, fordele oppgaver og snakke med
oppdragsgiverne, mot tidligere 5 dager. Vi har mistet i alt 4
arbeidsdager (8 ganger 1/2) i uka til å utføre fag- og
personalledelse! Da må vi gjøre en organisasjonsendring. Vi kan
enten ansette en koordinator som avlaster de 8 områdesjefene for
rutineoppgaver så de får tilbake 1/2 arbeidsdag hver, eller vi kan
dele eiendomsavdelingen i 9 områder i stedet for 8, og ansette en ny
områdesjef. I begge tilfeller innfører vi et ekstra årsverk.
Totale lønnskostnader er nå 30,8 millioner, mot 29,6 millioner før
den store reformen.
Nå får vi gjort den samme jobben som før. Riktignok må alle
viktige beslutninger og beskjeder gjennom to ledd, opp og ned, før
det skjer noe, så slike ting tar dobbelt så lang tid som før. Vi
har fått byråkratisering i stedet for effektivisering, og
nettokostnaden er 1,2 millioner kroner.
Tuller jeg? Tilbring noen år i en større organisasjon – offentlig
eller privat – før du påstår det. Det ligger i alle
organisasjoners natur at de prøver å ekspandere: Hver sjef, stor
eller liten, ønsker seg større territorium og flere medabeidere, og
vil alltid ha gode grunner til det. «I et byråkrati vil
arbeidsmengden alltid ekspandere til den fyller alle tilgjengelige
ressurser», sier Parkinsons lov, og den står seg like godt i dag
som i 19573.
Kommuner skiller seg på ingen måte fra andre organiasjoner når det
gjelder denne ekspansjonstrangen. I private bedrifter holdes
byråkratiseringa til en viss grad i tøyler av risikoen for å gå
konkurs. I en offentlig etat er denne risikoen bare teoretisk, så
her skjer knoppskytinga mye raskere.
I 2007 ble de 271 kommunene i Danmark slått sammen til 98. De skulle
bli mer effektive og billigere i drift, og det skulle bli mindre
byråkrati. - Året etter var antall byråkrater økt med 1650, og
tilhørende kostnader (justert for lønnsvekst) hadde økt med 920
millioner. En undersøkelse noen år seinere viste at politikere og
byråkrater var godt fornøyd med kommunereformen, mens brukerne av
de enkelte tjenestene var tildels svært misfornøyd.
Som gruppeleder i Gran Bygdeliste deltok jeg i styringsgruppa til
prosjektet «Ny kommune», som utredet mulig sammenslåing av Gran og
Lunner kommuner. Der prøvde jeg å fremme sånne resonnementer som
disse. Men arbeidsgruppene som utredet forskjellige sider ved
sammenslåing var dominert av politikere, byråkrater og
saksbehandlere som helt fra starten gikk inn for sammenslåing, og
utredet deretter. Motforestilingene ble ikke tatt særlig alvorlig,
så konklusjonen var gitt på forhånd: Prosjektet anbefalte
kommunesammenslåing så fort som praktisk mulig, og begge
kommunestyrene anbefalte velgerne å stemme JA i høstens
folkeavstemming.4
Folk som satser på en lederkarriere ønsker selvfølgelig å komme
inn i en større organisasjon, der lederjobbene er flere og
mulighetene større. Deres entusiasme er lett å forstå. Men den
jevne velger, som må bære kostnaden i form av mer byråkrati og
mindre tjenester, er nok litt mer innstilt på å høre på
motforestillinger.
Det finnes sikkert kommuner som er for små til at de klarer å
levere fullverdige tjenester. Gran og Lunner, med henholdsvis 14.000
og 7.000 innbyggere, er ikke to av disse kommunene. Og blir de først
slått sammen, så får vi ingen angrefrist, slik vi har om vi sier
NEI denne gangen.
Så det kommer i hvert fall jeg til å gjøre.
1Dette
er et eksempel! Derfor tar jeg ikke med sosiale kostnader,
kontorutgifter osv. Hvis du vil ha helt realistiske tall, kan du
gange alle lønnsutgiftene med 1,5. Det endrer ingenting på
konklusjonen.
2«Robust»
er det motsatte av «grasil», som betyr smekker; slank. Vil Sanner
virkelig ha mindre slanke kommuner?
4Det
arrangeres rådgivende folkeavstemming i begge kommuner. Politikerne
ber altså velgerne om et råd. Samtidig fortelle de velgerne hva
det rådet bør gå ut på! Jeg er ikke brått sikker på at det er
særlig lurt hvis du faktisk ønsker et «Ja».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar