Jeg sitter i kommunestyret i Gran kommune, der jeg representerer Gran Bygdeliste. En viktig sak som skal avgjøres til høsten (etter rådgivende folkeavstemming) er hvorvidt Gran skal slås sammen med Lunner, til den nye storkommunen Hadeland kommune.
Bygdelista
har gått inn for rådgivende folkeavstemming om kommunesammenslåing
så lenge vi har eksistert. Vi har lovet at uansett hva resultatet
blir, så vil vi følge velgernes råd. Derfor har vi to ganger
fremmet forslag om slik avstemming. Begge gangene ble vi nedstemt av
storkoalisjonen, Arbeiderpartiet og Høyre. Men etterhvert er det
blitt politisk opportunt å gå inn for avstemming; derfor vedtok et
enstemmig kommunestyre at det skal holdes rådgivende folkeavstemming
sammen med kommunevalget.
Men
storkoalisjonen fikk bare med seg Venstre og FrP på vedtaket om å
anbefale velgerne å stemme JA. Altså: Kommunestyret ber om et råd
fra velgerne, og gir samtidig velgerne råd om hva dette rådet bør
gå ut på! Bygdelista, SP og SV stemte mot denne finurlige formen
for rådspørring.
Bygdelista har
ikke tatt stilling for eller mot sammenslåing. Det finnes nok både
tilhengere og motstandere blant oss, og en del usikre. Men vi ønsker
en grundig debatt om denne saken før avstemminga, og i den debatten
kan hver av oss delta på fritt grunnlag.
Mange av oss har
likevel en sunn skepsis mot iherdig dytting og påvirkning fra
øvrigheta. Jo mer iherdig det dyttes, jo mer skeptiske blir vi, så
lenge øvrigheta ikke klarer å gi oss noen god grunn til at vi skal
gå dit vi blir dyttet. Denne skepsisen har vi med oss fra tidligere
rådgivende folkavstemminger: I ettertid har det jo vist seg at
velgerne var mer forutseende enn hele den politiske, byråkratiske og
økonomiske eliten. Det kan radt vise seg å være tilfellet nå
også.
Som gruppeleder i
Bygdelista satt jeg i styringsgruppa til samarbeidsprosjektet «Ny
kommune». I dette prosjektet fikk Gran og Lunner kommuner laget
utredninger om forskjellige problemstillinger knyttet til mulig
kommunesammenslåing: Tjenesteyting, samfunnsutvikling, demografi,
økonomi, demokrati. Det kom fram mye interessant statistikk som vil
gi nyttig grunnlag for politiske diskusjoner, uavhengig av om
kommunene blir slått sammen. Men utredningene har ikke gitt oss
klare og utvetydige argumenter for å slå sammen kommunene. I stedet
har vi fått mange ulne vurderinger og antakelser; det vil si
synsing: «Ved en totalvurdering finner vi at...» Og uten unntak
konkluderer vurderingene med at kommunene bør slås sammen.
Vi visste jo at
det ville bli konklusjonen. Prosjektet fulgte et vegkart fra Sanners
departement, der poenget var å finne argumenter for sammenslåing.
Og for å være sikre på at vi fant alle argumentene hadde
departementet listet dem opp på forhånd. Med mild, men bestemt hånd
ble vi ledet mot den konklusjonen statsråden ville ha av
prosjektleder og rådgivere. Jeg fikk gehør for at motforestillinger
også skulle utredes, og satte opp ei smørbrødliste over sånne
betenkeligheter. Disse ble drøftet i skolestilform. I hvert tilfelle
ble utredernes konklusjon at motforestillingene var reelle, men at de
ble mer enn oppveid av fordelene.
Den som holder
pennen har makta. Utrederne var folk fra de to kommunenes
administrasjoner, og utredningene ble ført i pennen av positivt
innstilte rådgivere. Den utvidete arbeidsgruppa var forsterket med
to ordførere som åpenbart hadde bestemt seg på forhånd, men lot
som om de ikke hadde det. Der satt det også to varaordførere som –
trur jeg – var genuint usikre på hva de skulle ende opp med. Og
som representanter for «opposisjonen» satt det to politikere som i
lang tid har argumentert høgt og tydelig for kommunesammenslåing.
Men de avgjørende
argumentene kom aldri. Det ble gjentatt i hver utredning at en
sammenslått kommune ville bli mer «robust». Den ville også bli
mer demokratisk, fordi det ville bli færre og flinkere politikere,
og fordi de to kommunene ville slippe å samarbeide om barnevern og
kulturskole. Og administrasjonen ville bli mer effektiv.
En større kommune
ville også tiltrekke seg flere kompetente medarbeidere. Dette
argumentet er sikkert reelt: En større organisasjon gir flere
muligheter for en administrativ karriere, fordi den har flere
lederstillinger og et høgere hierarki. Å ha vært kommunalsjef i
Nittedal lyser nok klarere på CVen enn å ha vært kommunalsjef i
Etnedal. Posten som ordfører eller varaordfører i en storkommune
gir også et mye bedre springbrett for ambisiøse lokalpolitikere.
Men for folk på golvet – læreren, sjukepleieren, hjelpepeieren –
spiller mulighetene til lederkarrierer ingen rolle, for de har ikke
tenkt seg den vegen. Tvert imot frykter mange at jo høgere pyramiden
blir, jo vanskeligere blir det å bli hørt helt på toppen, der de
viktige beslutningene blir tatt.
Følgende
motforestillinger ble drøftet fordi jeg ba om det, men bare
overflatisk: Større avstand mellom politikere og velgere. Større
avstand til rådhuset for mange ansatte. Større avstand til rådhuset
for mange innbyggere. Vanskeligere å finne fram til «rette
vedkommende» i en større organisasjon. Mindre nærket mellom
saksbehandlere og innbyggere. Dårligere lokalkunnskap hos mange
beslutningsfattere. Og noen til.
Når
det ikke viste seg mulig å få fram bedre og mer (jeg kan ikke dy
meg!) robuste
argumenter
for sammenslåing enn dem vi har hørt i lang tid på forhånd, så
sier jeg nei. Da trur jeg at stordriftsulempene overgår eventuelle
fordeler. Det
er en kjensgjerning at når en organisasjon blir større, så vokser
byråkratiet mer enn antall ansatte. Tegn en organisasjonspyramide,
så skjønner du hvorfor det er slik! Men pengesekken blir ikke
større fordi om det blir flere ledere. Dermed må det skjæres ned
på golvplanet, der tjenestene skal utføres. Derfor bør en
organisasjon være stor nok til å dekke alle sine viktige oppgaver,
men heller ikke
større. Blir
kommunen større, kan vi få flere høvdinger og færre indianere.
Gode ledere er helt nødvendige hvis en organisasjon skal fungere.
Men kommunen eksisterer for innbyggerne, ikke for å sikre
karrieremulighetene til folk som vil bli ledere.
Derfor kommer jeg til å stemme NEI til sammenslåing. Men når saken kommer til kommunestyret
etter valget, så kommer jeg til å stemme slik velgerne har bedt meg. Hvis
de sørger for at jeg fortsatt sitter i kommunestyret, da.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar