Han har en
grunntanke som er svært kontroversiell blant forskere, nemlig at
klassestørrelse har lite eller ingenting å si for læringsutbyttet.
At ideen er kontroversiell skulle en ikke tru når en hører ham;
tvert imot harselerer han med forestillingen om at klassestørrelse
kan være viktig. Men fordi det er kjent at dette er ett av hans
hovedpoenger, blir han stadig invitert til kommuner der
administrasjonen og ordføreren sysler med planer om nedskjæring. Og
når han reiser igjen, sitter politikerne med en god og varm følelse
av at de har fått et faglig alibi for å gjennomføre disse planene.
De har kanskje hatt litt dårlig samvittighet fordi de har pønsket
på å ta ressurser bort fra skolen, men nå er den dårlige
samvittigheten erstattet av vissheten om at egentlig er større
klasser bra for skolen, bare lærerne får litt videreutdanning. Et
månedskurs er jo atskillig billigere enn en hel lærer.
I seinere år har
Nordahl supplert presentasjonen sin med argumenter fra John Hatties
«Visible Learning». Den som tar seg bryet med å lese Hattie, ser
fort at Nordahl er på tynn is, for Hattie skriver ikke det som
Nordahl tillegger ham. Men dessuten avdekker en grundigere lesning at
mange av Hatties konklusjoner bygger på kreative statistiske
metoder. Mer presist: Hans bruk av statistikk er bare rør. Men den
jevne lokalpolitiker oppfatter nok ikke at både Nordahl og Hattie
framstår som tvilsomme sannhetsvitner når det gjelder
klassestørrelse.
Nå har Nordahl,
på oppdrag fra NRK, sammenliknet læringsutbyttet i grunnskolen i
Trondheim og Bergen. Det har han gjort ved å sammenlikne
grunnskolepoeng i 10. klasse gjennom 5 år. Han finner at Bergen
kommer bedre ut enn Trondheim, til tross for at Trondhem har større
lærertetthet enn Bergen. Forskjellen er svært klar; Bergen kommer
klart best ut hvert eneste år, med en differans som varierer fra 0,6
til 1,5 grunnskolepoeng. Forskjellen er statistisk signifikant.
Dermed får han sin yndlingstese bekreftet enda en gang. Når
intervjueren spør: «Kan det tenkes at lærerne i Bergen gir bedre
standpunktkarakterer enn lærerne i Trondheim?» svarer han: «Det er
det jo ingen grunn til å tro!»
Men han trenger
ikke «tro» noe som helst, for dette er det svært lett å finne ut!
Alle sånne tall er lett tilgjengelig på Skoleporten.
Grunnskolepoeng
består av to elementer: Eksamensresultater og standpunktkarakterer.
Jeg har sett på eksamensresultatene gjennom 5 år i 9 forskjellige
fag. I alle fag kommer de to byene forbløffende likt ut; ett år er
Bergen litt bedre, og neste år er Trondheim ørlitt bedre. Dette
gjelder i alle fag jeg har sett på. De små variasjonene den ene
eller den andre vegen framstår som tilfeldige statistiske utslag.
I gjennomsnitt
kommer Trondheim ørlitt bedre ut enn Bergen i engelsk muntlig, matte
skriftlig, matte muntlig, norsk hovedfag – skriftlig, samt norsk
sidemål. Til gjengjeld komme Bergen litt bedre ut i engelsk
skriftlig, naturfag, norsk muntlig og samfunnsfag.
Når
eksamensresultatene er så godt som like, og Bergen likevel kommer
klart best ut i grunnskolepoeng, kan det bare skyldes en eneste ting:
Nemlig at lærerne i Bergen gir vesentlig bedre standpunktkarakterer
enn lærerne i Trondheim, i forhold til hvor godt elevene gjør det
på eksamen.
Det er antakelig
en god ide å praktisere målstyring i skolen, slik Høyre gjør i
mange kommuner, der rektorene måles på resultatene i skolen. Men da
må man måle elevenes resultater, ikke resultatet av lærernes
karakterpraksis! Når rektor måles på grunnskolepoeng, veit hele
skolen at de standpunktkarakterne som deles ut kan avgjøre hvilken
vurdering både rektor og skolen får ved skoleårets slutt. Da
oppfordres rektorene i realiteten til å selge strikk i metervis.
Helt galt blir det
hvis lønn er direkte knyttet til hvor gode standpunktkarakterer
skolen deler ut! Det blir nesten som å overlate lønnsfastsettelsen
til den enkelte skoles egenvurdering.
Ja da, ja da: Jeg
veit at rektorer, lektorer og alle andre skoleansatte har sin faglige
integritet, og den er selvfølgelig lytefri. Derfor ville de jo ikke
finne på ... og så videre.
Men rektorer er
mennesker. Og som du veit, gode leser, finns det bare to helt
feilfrie mennesker her i verden, og det er du og jeg. Alle andre har
sine små feil og mangler. Menneskelige svakheter, som iblant får
dem til å forveksle fellesgodene med egeninteressene. Det
gjelder lektorer og lærere også, så utrulig det enn kan høres.
Thomas Nordahl har ikke vist at læringsutbytte er uavhengig av
lærertetthet, for forskjellen i lærertetthet mellom Bergen og
Trondheim er faktisk ganske liten. En ordentlig undersøkelse ville
ha krevd at han gikk ned på den enkelte skole – gjerne det enkelte
årstrinn også – , og fant ut hvordan læringsutbyttet varierte
med lærertetthet, lærerkompetanse, foreldrenes sosioøkonomiske
status i den enkelte skolekrets --- og så videre. Dette er ingen
enkel sak; det er derfor de bruker statistikere til sånne
undersøkelser, ikke bare pedagoger.
Og han har ikke vist at Bergenselevene har bedre læringsutbytte enn
Trondheimselevene heller. Han har bare vist at de får mye bedre
standpunktkarakterer. Vi kan jo spekulere på hvorfor det er slik.
Men hvis du har en viss erfaring med målstyring i andre bransjer, så
gjetter du fort på at grunnen henger sammen med måten skolene
målstyres på. Høyre-politikere burde kanskje gjøre seg bedre
kjent med hvordan sånt funker i næringslivet.
I sine eksterne oppdrag opptrer Nordahl stadig mer som en
skoleideolog.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar