torsdag 11. mai 2017

Sol eller "bio"? Om bruk og misbruk av areal


Talspersonene for det klimaindustrielle kompleks arbeider utrettelig for at vi skal satse stort på «bio»energi. Sånne prosjekter går nesten alltid med dundrende underskudd hvis de skal stå på egne bein. Derfor trengs det store statlige tilskudd og påbud for å få dem i gang. Argumentene er enkle nok til at de får gjennomslag hos populistene i Venstre, som i snart fire år har holdt kronjuvelene til regjeringa i ei skruestikke i alle miljøsaker: «Bio»energi er fossilfri og dermed utslippsfri; dessuten blir det jo slutt på fossilene en gang, og vi må bygge opp produksjon av alternativ energi i god tid før det skjer. Her kan Norge være tidlig ute; vi kan skape store, grønne, verdensledende produksjonsmiljøer – osv. Argumentene treffer midt i blinken i det grønne ordskiftet. Ikke rart at Elvestuen lar seg begistre!

Det er, som alltid, på sin plass å regne litt. 

La oss et øyeblikk, for argumentets skyld, godta den populære misforståelsen at «bio»energi ikke gir fra seg CO2. Det gjør den jo, som du veit, og i mange tilfeller er utslippene mye større enn ved bruk av «fossil» energi. Men kunne ei storstilt satsing på «bio»energi og -drivstoff forsvares hvis fiksjonen om utslippsfri energi var sann?

Den mest effektive måten å produsere "bio"drivstoff på her i landet er antakelig å dyrke oljevekster. Høstraps, f eks, kan realistisk gi ca 100 liter diesel pr. dekar pr. år, ifølge Bioforsk og andre. Pluss minus noen prosent.

100 liter diesel gir en energimengde på ca 1.000 kWt. (Dieselslukeren din som drikker 0,6 på mila, svir altså av 6 kWt på den samme strekningen, mens el-bilen til naboen nøyer seg med 2. Vinker og smiler til deg gjør han også, den slasken, der han glir forbi deg i bussfila.)

Vår kjølige, grønne jord befinner seg omtrent 150 millioner km fra Sola, og godt er det. Her ute stråler Sola med en effekt på 1365 W pr. kvadratmeter, vinkelrett på strålingsfluksen. Overflata av ei kule er som kjent 4 ganger tverrsnittet, så denne effekten jevner seg ut til et gjennomsnitt på ca 341 W pr. kvadratmeter jordoverflate. Dag ut og dag inn; år ut, år inn. Jorda har en albedo på ca 0,30, det vil si at ca 30 % av energien blir reflektert. Resten - 70 prosent, eller 240 W pr. kvadratmeter - blir absorbert og varmer opp overflata.

((I energibalanse stråles det ut akkurat like mye energi til verdensrommet i form av varmestråling som Jorda mottar. Som du veit, så hersker det ikke balanse akkurat nå: En økt drivhuseffekt fører til at jordoverflata ikke klarer å kvitte seg med alt. Derfor blir den varmere, og det kommer til å fortsette til varmestrålinga har økt så mye at vi når et nytt balansepunkt. Dette kalles global oppvarming. Og slik det ser ut nå, kommer vi til å ha passert togradersmålet lenge før vi er i balanse, "grønt ordskifte" eller ikke.))

Sahara mottar mer enn gjennomsnittet på 240 W. Her på 60 grader nord mottar vi mindre. Men ikke uhorvelig mye mindre: Det jevner seg ut til ca 200 W pr kvadratmeter, når en husker at vinkelen mot Sola er mye guntigere om sommeren. Et svært konservativt anslag sier at et solpanel greier å utnytte 15 % av dette. Det gir en effekt på 30 W/m2, eller 30 kW/dekar. I løpet av ett år blir det ca 263.000 kWt. Gang ut sjøl, hvis du ikke trur meg!

Altså 263 ganger så mye som om vi dyrker "bio"diesel på samme dekar. Så hvis du låner meg fire kvadratmeter av rapsåkeren din, kan jeg produsere mer energi på disse fire enn du greier å dyrke på de resterende 996.

I tillegg: Dieselen du dyrker kan enten fylles på tanken til en eksplosjonsmotor som bare utnytter 30 % av energien, eller den kan brukes til å fyre et kraftverk, hvor 40 % utnyttes. Resten går opp i røyk. Energien fra solpanelet, derimot, foreligger allerede som elektrisitet.

Tilsvarende beregninger kan gjøres for "bio"etanol, dvs sprit, som dessuten har den stusslige egenskapen at en tredjedel av CO2-utslippet har skjedd FØR det kommer en dråpe på tanken. Det skjer fordi spriten («bio» eller ikke!) framstilles ved bruk av en teknologi som er godt kjent i noe mindre skala her på flatbygda. Det er disse CO2-utslippene som sier "plupp plupp" på ballongen, og som trekker til seg bananfluer i store skarer, til stor frust for enhver hjemmeprodusent.

Diesel kan riktignok lagres. Inntil videre er det et problem for el-produsenter. Men lagringsteknologi – stadig kraftigere og bedre batterier – forbedres stadig, og i verste fall kan elekrisiteten brukes til å produsere hydrogen. DEN kan lagres til seinere bruk, akkurat som diesel.

Konklusjon: "Bio"drivstoff KAN IKKE konkurrere, av helt grunnleggende årsaker: Det er mye mer effektivt å fange solenergien direkte enn å la den gå gjennom mange ineffektive ledd, fra fotosyntese via foredling til tank. Solceller blir mer og mer effektive, og billigere og billigere. - Sola blir ikke borte med det første, og det kommer ingen nye energikilder i overskuelig framtid som NÆRMER seg dens effektivitet. I hvert fall så lenge vi ser bort fra atomkraft.

Gløm «bio»energien! Bruk ØRLITT av arealet her i landet – vi har en god del å ta av – til å produsere solenergi. Dyrkbar jord bør brukes til å lage mat, og dyrkbar skog bør brukes til å lage trevirke. Blir det noe landbruks- og jordbruksareal til overs (og det blir det!), så kan naturen få ta det tilbake og gi seg til å gjenskape de artsrike urskogene som fantes for noen få tusen år sia. Vi trenger denne artsrikdommen – og skal den gjenskapes, må vi gjøre det før artene er utryddet.

Og matolje eller treflis på tanken trenger vi IKKE.

20 kommentarer:

  1. Leter du etter et lån raskt? Ønsker du å bosette dine regninger og kjøpe eiendom
    Investeringslån Byggelån? Jeg kan garantere deg 8 timers lånegodkjenning. Vi er et investeringsselskap i verdensklasse som tilbyr alle typer finansielle tjenester med fleksible tilbakebetalingsvilkår og en tidsbestemt avslutningsplan. Kontakt oss via: andyjameslending@outlook.com for detaljerte opplysninger.

    SvarSlett
  2. Hi am Dobson, private lender. As a loan lender, we offer loans at an interest rate of 2% per annum and between $ 10,000.00 and $ 500,000.00 and € 10,000.00 to € 500,000.00. 100% guaranteed and unsecured loans are available. We have guaranteed financial services to our numerous customers all over the world. With our flexible loan packages, loans can be processed and money transferred to the borrower within 2 days. We work clearly and understandably and offer all kinds of loans to interested customers, businesses, individuals and real estate investors. Contact us by email: dobsonquickloan@gmail.com

    SvarSlett
  3. Dette er en åpen invitasjon for dere alle til å bli en del av den største organisasjonen i verden og nå toppen av karrieren. Når årets rekrutteringsprogrammer begynner og vår årlige høstfest er nesten for hånden. Stormesteren ga oss mandatet til alltid å nå mennesker som deg, så benytt anledningen og bli med i den store Illuminati-organisasjonen, bli med i vår globale enhet. Ta med de fattige, trengende og talentfulle til
    Fremtredenen av berømmelse og rikdom. Få penger, berømmelse, krefter, sikkerhet, få.
    anerkjent i din virksomhet, politiske karriere, stiger til det høyeste i hva du enn gjør
    Beskyttet åndelig og fysisk! Alt dette vil du oppnå i
    et glimt av øyne

    Illuminati har ingen tilknytning til Satanisme, Luciferisme eller noen religion. Mens våre individuelle medlemmer har lov til å følge uansett hvilken guddom de velger, opererer vi utelukkende til fordel for og beskyttelse av den menneskelige arten.

    Aksepterer du å være medlem av denne nye Illuminati verdensordenen?
    Ring & WhatsApp +19735567426
    📩 carlosmacdonald234@gmail.com

    SvarSlett
  4. BLI MEDLEM I ILLUMINATI I DAG OG BLI RIKT OG FAMOUS. Er du en mann eller forretningskvinne, pastor, politiker, musiker, lege, fotballspiller, student? Vil du være berømt, rik og mektig? Bli med i Illuminati-brorskapet i dag og la drømmene dine bli virkelighet, bli medlem i dag og motta umiddelbart summen $ 600.000 og $ 300.000 hver uke. Bli den rikeste, mest kjente og mektigste mannen i byen din og verden. Bli med Illuminati-broren der du ikke trenger å dele blod for å bli rik. Fordelen din blir sendt direkte til din blockchain lommebok etter oppstarten, så du har ingenting å være redd for: Kontakt oss i dag via WhatsApp: 1 (513) 795 8209

    SvarSlett
  5. HELLO-seer er her for å dele mitt vitnesbyrd om hvordan jeg endelig blir medlem av Illuminati-hetten og ble RIKT, FAMOUS OG MAKTIG, jeg prøvde alt mitt beste for å bli medlem av panseret, men jeg ble svindlet flere ganger, før jeg endelig kom over en vitnesbyrd på nettet, så jeg kontaktet agenten, jeg var så redd for at han vil be meg om mye penger før jeg kan bli med på panseret, men til min største overraskelse ba han meg bare kjøpe varene jeg gjorde, og i dag er jeg så glad for å si til verden som er rik og har vært i stand til å bygge mange virksomheter med alt dette har summen av $ 20 millioner dollar på min personlige konto og er også kjent over hele verden med virksomheten gitt til meg av Illuminati og har også makt til å gjøre det jeg vil ...... Jeg vet at så mange mennesker kan være på min bane, og leter etter hjelp her. VÆR pass på svindlere, og du må være over alderen på 18 år.

    SvarSlett
  6. Trenger du økonomi? Leter du etter økonomi? Leter du etter økonomi for å utvide virksomheten? Vi hjelper enkeltpersoner og bedrifter med å skaffe seg finansiering for utvidelse av virksomheten og å sette opp en ny virksomhet som strekker seg uansett beløp. Få finansiering til en rimelig rente på 3%. Trenger du denne finansieringen for virksomheten og for å tømme regningene? Send oss en e-post nå for mer informasjon, kontakt oss nå via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Takk

    SvarSlett
  7. FailNo🔺 🔺 slutte å se lyset. Vi er klar over at det er mange mennesker her på sosiale medier som later til å være agenter for Illuminati. Vær forsiktig, ikke alle du ser er ekte. Denne organisasjonen er for FRED, RIKTIGHET, POWER og FAME. Organisasjonen krever ikke offer for mennesker eller blod. Hvis du er interessert, kan du sende oss en WhatsApp-melding på +2349061781632 eller sende oss en e-post på leonardtaylorr666@gmail.com

    SvarSlett
  8. FailNo🔺 🔺 slutte å se lyset. Vi er klar over at det er mange mennesker her på sosiale medier som later til å være agenter for Illuminati. Vær forsiktig, ikke alle du ser er ekte. Denne organisasjonen er for FRED, RIKTIGHET, POWER og FAME. Organisasjonen krever ikke offer for mennesker eller blod. Hvis du er interessert, kan du sende oss en WhatsApp-melding på +2349061781632 eller sende oss en e-post på leonardtaylorr666@gmail.com

    SvarSlett
  9. FailNo🔺 🔺 slutte å se lyset. Vi er klar over at det er mange mennesker her på sosiale medier som later til å være agenter for Illuminati. Vær forsiktig, ikke alle du ser er ekte. Denne organisasjonen er for FRED, RIKTIGHET, POWER og FAME. Organisasjonen krever ikke offer for mennesker eller blod. Hvis du er interessert, kan du sende oss en WhatsApp-melding på +2349061781632 eller sende oss en e-post på leonardtaylorr666@gmail.com

    SvarSlett
  10. Søk om et lån på ACCESS FINANCE (accessloanfirm2030@gmail.com) med en rente på 3%.

    NY FINANS er fleksibel: du kan låne fra 1000 euro til EUR 5 millioner (EUR 5.000.000,00), med tilsvarende nedbetalingstid fra 6 måneder til 30 år. Vi tilbyr et bredt spekter av personlige, forretnings-, hjem- og konsolideringslån som kan tilpasses dine skiftende behov og omstendigheter med en rente på 3%.

    Hva fikk du:
    ? Umiddelbar tilgang til midler etter godkjenning
    ? Konkurransedyktige renter
    ? Fleksible tilbakebetalingsbetingelser
    ? Mulighet for raskere tilbakebetaling av lån (tilleggsbetalinger reduserer lånebeløpet)
    ? Enkel godkjenning hvis du trenger ekstra midler
    ? Din første tilbakebetaling av lån begynner seks måneder etter godkjenning.

    Hvordan søke:
    Det er raskt og enkelt å søke om lån!
    Bedrifter eller personer som er interessert i å søke om et lån hos Novelty Finance som trenger mer informasjon om hvordan de skal søke, skal sende en e-post til (accessloanfirm2030@gmail.com)

    WhatsApp-nummer: +79258159150

    Hensyn
    Mr Scott
    accessloanfirm2030@gmail.com

    SvarSlett
  11. BLI MED I STOR ILLUMINATI TEMPEL PENGER OG MAKT: Det ER INGEN Menneskelig OVERGJØRELSE OG ILLUMINATI SPØRER IKKE OGSÅ OM REGISTRASJONSGJØRELSEN

    Du kan kontakte tempelagenten via WhatsApp:+1334-708-0560
    Er du en forretningsmann eller -kvinne, politisk, musiker, vil du være rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminatibrotherhood -kulten i dag og få en øyeblikkelig rik sum av. 1 million dollar på en uke, og et gratis hjem. hvor som helst du velger å leve i denne verden og også få 100 000 amerikanske dollar månedlig som lønn ...

    .Hvis du er interessert, ring agenten nå +1334-708-0560 eller whatsapp ham på
    +1334-708-0560) Du må være minst 25 år gammel før du kan kontakte våre partnere Ikke bli med hvis du er student.

    SvarSlett
  12. BLI MED I DET STORE ILLUMINATI -TEMPELET Penger og makt

    Du kan kontakte tempelagenten via WhatsApp: +1 (541) 638-8789
    Er du en forretningsmann eller kvinne, politiker, musiker, ønsker å være rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminati -brorskapet i dag og bli rik øyeblikkelig sum av. 5 millioner dollar umiddelbart etter oppstarten og et gratis hus. hvor som helst du velger å leve i denne verden og også motta 400 000 amerikanske dollar månedlig som lønn, tro meg dette er en mulighet for en gang i livet, og jeg vil råde deg til å gjøre god bruk av denne muligheten selv om du har blitt lurt før du kontakter oss og vi skal konkurrere ...

    Hvis du er interessert, ring agenten nå på +1 (541) 638-8789 eller ring oss på +1 (541) 638-8789. Du må være minst 20 år gammel før du kan kommunisere med våre partnere. Ikke bli med hvis du er student.

    SvarSlett
  13. BLI MED I DET STORE ILLUMINATI -TEMPELET Penger og makt

    Du kan kontakte tempelagenten via WhatsApp: +1 (541) 638-8789
    Er du en forretningsmann eller kvinne, politiker, musiker, ønsker å være rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminati -brorskapet i dag og bli rik øyeblikkelig sum av. 5 millioner dollar umiddelbart etter oppstarten og et gratis hus. hvor som helst du velger å leve i denne verden og også motta 400 000 amerikanske dollar månedlig som lønn, tro meg dette er en mulighet for en gang i livet, og jeg vil råde deg til å gjøre god bruk av denne muligheten selv om du har blitt lurt før du kontakter oss og vi skal konkurrere ...

    Hvis du er interessert, ring agenten nå på +1 (541) 638-8789 eller ring oss på +1 (541) 638-8789. Du må være minst 20 år gammel før du kan kommunisere med våre partnere. Ikke bli med hvis du er student.,.

    SvarSlett
  14. KUNNGJØRING TIL VERDEN
    MERK: ILLUMINATI IKKE KOMMUNIKKER GJENNOM WHATSAPP,
    DET ER INGEN MENNESKER OFRE INKLUSIVE OG ILLUMINATI BER IKKE OM REGISTRERINGSGBYRGET
    666illuminatiagent666@gmail.com

    Er du en forretningsmann eller -kvinne, politiker, musiker, vil du være rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminati Brotherhood
    Du skal være en æresmann og kjent for å bli respektert i samfunnet. Og livet ditt vil bli forvandlet til det beste i livet. Som nytt medlem vil du bli belønnet med en enorm sum penger for å starte opp en ny livsstil og storhetens lys vil være skjermet over deg alle dagene i livet ditt.

    Du må være minst 20 år og eldre før du kan kontakte tempelagenten for å veilede deg inn i templet 666illuminatiagent666@gmail.com

    SvarSlett
  15. Hei alle sammen, jeg er her for å vitne, om hvordan jeg blir rik og berømt suksessfull modell i verden, jeg har gått gjennom motgang i årevis, siden jeg mistet begge foreldrene mine, kunne jeg ikke gå videre med transportøren min pga. økonomisk løsning da, inntil for fem måneder siden, mente jeg en venn som introduserte meg i frimurerfamilien, først var jeg redd for å bli med, fordi jeg har lest så mye falske nyheter gjennom internett om frimurerfamilien, og som jeg nå vet det er ikke sant, alt var falske nyheter, og jeg vil bruke denne muligheten til å si en stor takk til frimurerfamilien, alle brødre og søstre i denne familien, jeg er så takknemlig for støtten dere alle gir meg, og for de som trodde frimurerfamilien er ond, som ikke kjenner reglene og forskriftene til denne familien, vennligst slutt å dømme hvis du ikke vet om det, og slutt å dele falske nyheter, hvis du er interessert i å bli medlem og nyte fordeler av frimurerfamilien, kontakt av icial adresse nedenfor for mer informasjon.
    Hva skjer; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller les mer om oss på Facebook-sidelenke; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvarSlett
  16. Hvordan bli med i Illuminati666-brorskapet!!! Ta kontakt med DAVID MARK eller Whats'App (+2348140101327). Er du i Tyskland, USA, Europa eller hvor som helst i verden du ønsker å være rik, berømt og ha makt.. FORDELER GITT TIL NYE MEDLEMMER SOM BLITT MED I ILLUMINATI. 1. En kontantbelønning verdt $100 000,00 USD etter oppstart. 2. En ny elegant drømmebil til en verdi av USD $100 000 USD 3. Et drømmehus kjøpt i landet du selv velger 4. En måneds ferie (fullt betalt) til drømmeturistdestinasjonen. 5.Ett års golfmedlemspakke 6.A V.I.P-behandling på alle flyplasser i verden 7.En total livsstilsendring 8.Tilgang til Bohemian Grove. 9.Månedlig innbetaling på $300 000 USD til bankkontoen din hver måned som medlem 10.En måned booket.avtale med topp 5 verdensledere og topp 5 kjendiser i verden kontakt DAVID MARK eller via Whats'App (+2348140101327) hvis du vil å bli med.

    SvarSlett
  17. HVORDAN ILLUMINATI BROTHERHOOD GJØR MEG RIK OG KJENT. Jeg er medlem av Illuminati-brorskapet, jeg vil takke Herren Lucifer, for det han har gjort for meg, han forandret livet mitt, han bringer glede og lykke til livet mitt, jeg lever et godt liv i dag er fordi av illuminati-brorskapet, jeg har prøvd hele livet å bli med i illuminati-brorskapet, jeg ble svindlet noen ganger, men jeg gir fortsatt ikke opp, for når du gir opp i livet, vil livet også gi opp i mennesket, hvis du har blitt svindlet så mange ganger, mitt råd til deg er å ikke gi opp, fordi illuminati-brorskapet er ekte, jeg ble med i den virkelige illuminati og betalte bare 300 usd, for å bli med i illuminati, jeg vil at dere alle skal vite i dag, , dere betaler penger for å bli med, mitt råd til dere alle er å bestemme dere og bli med i illuminati-brorskapet, når initieringsprosessen min var fullført er fordelsbeløpet som ble gitt til meg $1 000 000 for å starte et nytt liv, dette er grunnen til at jeg kan ikke slutte å hylle illuminati-brorskapet, hvis du er i noen form for problemer eller du som støtte i livet, mitt råd til deg er å bli med i Illuminati-brorskapet slik at alle problemene dine kan løses i livet. For å bli med i Illuminati-brorskapet kan du kontakte Mr David Mark eller WhatsApp ham (+2348140101327)

    SvarSlett
  18. KUNNGJØRING TIL VERDEN
    MERK: ILLUMINATI IKKE KOMMUNIKKER GJENNOM WHATSAPP,
    DET ER INGEN MENNESKER OFRE INKLUSIVE OG ILLUMINATI BER IKKE OM REGISTRERINGSGEBYRET
    666illuminatiagent666@gmail.com

    Er du en forretningsmann eller -kvinne, politiker, musiker, vil du bli rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminati Brotherhood
    Du skal være en æresmann og kjent for å bli respektert i samfunnet. Og livet ditt vil bli forvandlet til det beste i livet. Som nytt medlem vil du bli belønnet med en enorm sum penger for å starte opp en ny livsstil og storhetens lys vil være skjermet over deg alle dagene i livet ditt.

    Du må være minst 20 år eller eldre før du kan kontakte tempelagenten for å veilede deg inn i templet 666illuminatiagent666@gmail.com...

    SvarSlett
  19. KUNNGJØRING TIL VERDEN
    MERK: ILLUMINATI KOMMUNIKKER IKKE GJENNOM WHATSAPP,
    DET ER INGEN FOLKOFRE INKLUDERT, OG ILLUMINATI BER IKKE OM REGISTRERINGSGEBYRET
    666illuminatiagent666@gmail.com

    Hvis du er en forretningsmann eller kvinne, politiker, musiker, du ønsker å være rik, berømt, mektig i livet, bli med i Illuminati Brotherhood
    Du må være en æresmann og kjent for å være respektert i samfunnet. Og livet ditt vil bli forvandlet til det beste i livet. Som nytt medlem vil du bli belønnet med en enorm sum penger for å starte en ny livsstil, og storhetens lys vil være skjermet over deg alle dagene i livet ditt.

    Du må være minst 20 år eller eldre før du kan kontakte tempelagenten for å veilede deg inn i templet 666illuminatiagent666@gmail.com ...

    SvarSlett