Brona var morfars
trufaste hjelper i omtrent alt utearbeid. Hun drog sladen på
vinterføre; hun drog harva og plogen og slåmaskinen, og hun drog
lass etter lass med høy opp på låvebrua. Hun mukket aldri; slapp
til nød fra seg et oppgitt prrrust når hun syntes lasset ble for
tungt eller bakken for bratt. En eneste gang streiket hun: Hun hadde
fått ferten av et hestefølge oppe i åsen og klarte å bryte seg ut
av innhegningen der hun gikk og åt mens morfar kvilte middag.
Hesteskospora strente rett til skogs og var lette å følge. Vi satte
etter innover åsen, søttiåringen og fjortenåringen: Kilometer
etter kilometer i bratte og ulende. Vi tok henne igjen utpå kvelden,
langt inne på Bjonskauen, der hun fortsatt trasket avgarde på
leiting etter de andre gampene. Hesten er et flokkdyr. Vi fikk henne
med hematt, men hun ytte ikke sitt beste dagen etter. Det gjorde ikke
vi heller.
Sånne som Brona
får ikke jobb i dagens landbruk. De er for dyre i drift; for lite
effektive. De får ikke jobb i transportbransjen lenger heller. Jeg
leste nettopp at den tradisjonsrike hestetrikken i Douglas på Isle
of Man er i ferd med å bli nedlagt: Det er ikke mulig å få den til
å lønne seg, samme hvor mange underskrifter det samles inn for å
bevare den.
Men romantikeren i
meg savner Brona, hestedrosjene, hestetrikken. Godlukta i stallen på
Kvernvold. Hestepærene på vegen, der spurven trippet rundt og fant
mye ugjort. Så jeg spør: Er det tenkelig, i en helt annen og
langsommere verden, at hesten kunne spille en rolle i transporten
likevel, gitt gode nok støtteordninger, i byer og tettsteder der
farten likevel må holdes nede?
Mer
hest og mindre bil ville bidra til reduserte CO2
-utslipp.
Og i motsetning til kua går ikke hesten rundt og raper metan.
Riktignok gir den fra seg andre avgasser, slik enhver veit som har
sittet på høylasset bak ei merr. Men hestens avgasser er mye
greiere mot klimaet enn drøvtyggernes.
Nostalgi
og romantikk er én ting. Regnestykker er noe annet. Så la oss regne
på tall fra den virkelige verden:
Vi
bruker tre milliarder liter autodiesel årlig her i landet. Det blir
åtte millioner tonn CO2,
som hesten kanskje kunne hjelpe oss å redusere. (Jeg holder meg til
diesel fordi den er lett å regne på, og fordi diesel fortsatt
dominerer i transportbildet.) Én liter diesel gir en energimengde på
10 kWt, så autodiesel svarer for et energiforbruk på 30 milliarder
kWt i året.
En
hestekraft heter det den heter fordi det er den effekten en vaksen,
bærekraftig gamp klarer å yte i fullt arbeid. Den utgjør omtrent
0,75 kW. (Litteraturen oppgir litt forskjellige hestekrefter. Kanskje
ikke rart; det finns forskjellige hester.) Men ingen klarer å
arbeide av full kraft en hel arbeidsdag; prøv sjøl. La oss anta at
en hardt arbeidende gamp klarer å yte 50 % av full effekt i 8 timer
daglig – dag ut, dag inn. Da driver vi kanskje rovdrift på den,
men hesten er et tålmodig dyr. Hvis vi unner den 30 fridager i året,
vil det trufaste dyret levere 1.000 kWt arbeid pr. år.
Dieselforbruket
vårt tilsvarer 30 milliarder kWt i året, sa jeg. Skulle hesten
levere ALL denne energien, måtte vi altså ha 30 millioner hester.
Det blir nok for mye av det gode: Sjøl i Mongolia har de bare tre
millioner.
Omsider
demrer det for meg: Besteforeldrene mine fyrte med ved, de brukte
hest eller handkraft til alt mekanisk arbeid, og noen få kilowatt
strøm var alt de trengte til lyspærene i huset. Skulle de en
sjelden gang helt til Jevnaker, så gikk det buss et par ganger om
dagen. De klarte seg fint med det, og det gjorde folk på andre
småbruk mellom steinrøysene oppover Vestsida også. Men etter deres
tid har energibruken, det vil si forbruket, økt enormt. Samfunnets
utallige intrikate mekanismer ville stoppe opp hvis vi ble satt
tilbake til 50- og 60-tallets forbruksmønster, og samfunnet ville
klappe sammen.
Men
la oss si at vi vil kvitte oss med ti prosent av dieselutslippene ved
å la hester gjøre jobben, da. Da ville vi trenge tre millioner
fullvaksne hester. Det kunne vi vel greie?
Hesten
er et populært dyr: På nettet finner du hauger og lass av
informasjon om hestehold. Et gjennomsnitt av de kildene som virker
mest seriøse viser at en hest på 500 kg som skal utføre hardt
arbeid trenger 6,8 foringsenheter daglig. En foringsenhet tilsvarer 1
kg bygg. Hesten er laget for å ete gras, så da bør minst
halvparten av fóret være gras eller høy; det er de seriøse
kildene enige om.
På
ett dekar god dyrkingsjord får en driftig bonde fram 400 kg bygg pr
år, hvis helsa, gjødningen og været er gode nok. (Det finnes
statistikker pr. fylke. Jeg holder meg til flatbygda, for den kan jeg
se fra verandaen min.) Dyrker du høy, kan du få fram ca 600 kg
tørrfór. Men sia 1 kg tørt høy gir 0,68 fórenheter, blir
arealbehovet det samme enten du dyrker korn eller høy til
arbeidshesten.
En
hest som må ha 6,8 foringsenheter om dagen trenger 2480
foringsenheter i året. Slå av litt for hviledager og del på 400,
så ser du at en slik hest trenger årets avling fra i alt 6 dekar
for å gjøre jobben sin.
Tre
millioner slike arbeidshester vil dermed trenge 18 millioner dekar
dyrket areal. I Norge har vi ca 8 millioner dyrket mark. Så hvis
kraftige arbeidshester skulle utføre ti prosent av det
transportarbeidet som vi i dag får utført ved å brenne opp diesel,
måtte vi fóre dem med avlinga fra et areal som er mer enn dobbelt
så stort som det eksisterende landbruksarealet her i landet.
Jeg har jukset
litt: I en bil med eksplosjonsmotor går 2/3 av energien med til å
lage lyd og varme, ikke til å skape framdrift. Den gromme
brummelyden du liker så godt er lyden av ineffektivitet. Og av den
siste tredjedelen går mesteparten med til å overvinne luftmotstand.
Hesten lager ikke mye lyd og varme der den lunter avgarde, og ikke
har den rare luftmotstanden å overvinne heller. Så regnestykket
mitt underdriver grovt hvor mye praktisk arbeid vi kan få ut av tre
millioner hardtarbeidende hester. Kanskje klarer vi å erstatte 30 %
av dieselforbruket med tre millioner hester, heller enn 10 %. Det
virker likevel som en dårlig handel.
La
oss, før vi går videre, se på hvor effektivt den hestebaserte
transporten klarer å utnytte energien vi gir den.
1 kg
bygg inneholder 6900 kJ fordøybar energi, sier kildene. Det
tilsvarer 1,92 kWt. Vi ganger ut, og finner at vår trufaste
arbeidshest fortærer 4.765 kWt årlig, og leverer 1.000 kWt som
nyttig arbeid. Som frittstående maskin betraktet har den altså en
virkningsgrad på 21%.
Og det er slett ikke dårlig! Har du reflektert over din egen virkningsgrad noen gang? Hvor mye nyttig arbeid leverer du i prosent av energiinntaket ditt – av pølser og poteter, av brødskiver med syltetøy, av sjokoladepudding, iskrem og snop? Jeg vedder på at hesten slår deg langt ned i støvlene.
Og det er slett ikke dårlig! Har du reflektert over din egen virkningsgrad noen gang? Hvor mye nyttig arbeid leverer du i prosent av energiinntaket ditt – av pølser og poteter, av brødskiver med syltetøy, av sjokoladepudding, iskrem og snop? Jeg vedder på at hesten slår deg langt ned i støvlene.
Verre
blir det når vi ser på hele verdikjeden. Takket være fotosyntesen,
og med passelige mengder nedbør og gjødning, får vi 400 kg bygg,
eller 768 kWt, pr. dekar pr. år. Men hver kvadratmeter overflate her
på Østlandet mottar minst 1.500 kWt som energi fra vår gavmilde
sol i løpet av et år. Gang dette med 1000, så ser du at et dekar
mottar 1,5 millioner kWt. Av dette klarer fotosyntesen altså å
fange opp og levere 768 kWt som nyttig energi. En halv promille, med
andre ord.
Den
halve promillen går til hesten. Og den klarer å levere 21 % av det
den eter som nyttig arbeid. Alt i alt 0,10 promille av solenergien.
Som produksjonssystem betraktet er denne verdikjeden – solenergi
til matvarer til hest til arbeid – en skandale, hvis målet er
effektivitet.
Så
hvis vi vil erstatte hestekreftene fra dieselmotoren med alternativ
energi, kommer vi ikke langt med hestekraft. Uansett hvor mye
triveligere det kunne være. Og den løsningen vi har satset på i
lang tid er jo elbil.
Og
ikke før har jeg skrevet ordet, før jeg hører gnyet fra illsinte
elbilmotstandere: «Skal vi bruke hele elproduksjonen vår til å
kjøre bil? Eller skal vi importere kølkraft fra Polen, slik at de
øker sine utslipp med mer enn vi sparer? Må vi bygge nytt elnett
over hele landet, da?» Og så videre.
Nok
en gang bør vi regne før vi påstår noe som helst! Dagens
dieselmotorer bruker altså 30 milliarder kWt i året for å gjøre
jobben. 2/3 av denne energien går med til å lage lyd og varme, sa
jeg. Elmotoren er mye mer effektiv: Hvis jeg sier at en elbil-park
ville trenge bare 40 % av 30 milliarder kWt, altså 12 milliarder,
for å gjøre samme jobb, så er jeg usedvanlig snill mot
dieselmotoren. For da har jeg sagt at dieselbilen bruker 0,5 liter på
mila, mens tilsvarende elbil bruker 2 kWt pr. mil. Sjekk og regn
sjøl.
I
2018 produserte vi 147 milliarder kWt elektrisk kraft, ifølge SSB.
12 milliarder utgjør 8 % av produksjonen. Det er altså ikke snakk
om å bruke «hele elproduksjonen» til å kjøre bil. Det er ikke
snakk om å bygge om hele strømnettet heller!
Og
hvis vi vil, kan vi produsere mye mer elektrisk kraft. For eksempel
kan vi utnytte solenergien mye mer effektivt enn i regnestykket
basert på fotosyntese: Her på flatbygda kan et solcellekraftverk
produsere i hvert fall 60 kWt pr. kvadratmeter pr. år. Og da er jeg
igjen svært konservativ.
For å
levere el-kraft nok til å erstatte all dieseltrafikken med
el-trafikk, trenger vi altså solpaneler som dekker i alt 200.000.000
kvadratmeter. 200.000 dekar. 200 kvadratkilometer. Én nittiendedel
av de 18 millioner dekar dyrket mark som skulle til for å erstatte
bare en del av trafikken med hestetransport. Ogt denne nittiendedelen
trenger slett ikke være på dyrket mark: Den kan fordeles på
hustak, på steinrøyser, overalt.
Da
sier elbilmotstanderne: Rasere 200 kvadratkilometer norsk natur for å
kjøre bil! Er du helt i tåka! Og jeg svarer, rolig og behersket:
Vegnettet i Norge dekker mer enn 2.000 kvadratkilometer, igjen ifølge
SSB. Da er ikke vegskuldere regnet med. Likevel hører jeg få
protester fra elbilmotstandere når det skal bygges større, breiere,
raskere veger slik at dieselbilene kan komme fortere fram. Bortsett
fra protestene mot nye bompenger, da.
Altså:
Når vi skal erstatte hestekreftene fra diesel, må vi ta i bruk
hestekrefter fra sola. Drømmen om å erstatte dem med ekte
hestekraft må vi gi opp. La oss i stedet nyte synet av beitende
hester som ikke arbeider det skapte grann, men som bare eksisterer –
til glede for hestejenter og andre entusiaster, og til minne om ei
tid da verden snurret langsommere rundt.
Hestekraft
kan ikke erstatte hestekrefter, i hvert fall transportteknisk.
Estetisk stiller saken seg helt ansless.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar