Jeg leser «Retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra Statens pensjonsfond utland» på Lovdata, kunngjort 30.12.2014, seinere endret hist og pist, men uten radikale tillegg eller fradrag. I disse retningslinjene står det bl a:
§ 4.Kriterier for atferdsbasert observasjon og utelukkelse av selskaper
Observasjon eller utelukkelse kan besluttes for selskaper der det er en uakseptabel risiko for at selskapet medvirker til eller selv er ansvarlig for:
a. |
grove eller systematiske krenkelser av menneskerettighetene |
b. |
alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig eller konfliktsituasjoner |
c. |
salg av våpen til stater i væpnede konflikter som benytter våpnene på måter som utgjør alvorlige og systematiske brudd på folkerettens regler for stridighetene |
d. |
salg av våpen eller militært materiell til stater som er omfattet av ordningen for statsobligasjonsunntak omtalt i mandatet for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland § 2-1 andre ledd bokstav c |
e. |
alvorlig miljøskade |
f. |
handlinger eller unnlatelser som på et aggregert selskapsnivå i uakseptabel grad fører til utslipp av klimagasser |
g. |
grov korrupsjon eller annen grov økonomisk kriminalitet |
h. |
andre særlig grove brudd på grunnleggende etiske normer. |
Israels ulovlige okkupasjon og gradvise, systematiske annektering av Vestbredden har pågått sia 1967. Jeg kjenner ikke til at noen ansvarlig myndighet i Norges land i alle disse åra har betvilt at annektering av palestinsk land, i tillegg til systematisk fordrivelse av beboere, utgjør brudd på folkeretten. I Norge betrakter vi folkeretten som en grunnleggende etisk norm.
Annektering skjer ved utbygging av infrastruktur, bygging av bosettinger med skoler og kjøpesentre, vakthold, tilegnelse av eiendom, rasering av eksisterende bebyggelse og beplantning. De 750.000 israelske bosetterne og bosetningene deres er fullstendig integrert i Israels samfunnsliv og økonomiske virksomhet. Bosetningene finansieres av israelske banker; kjøpesentrene eies og drives av israelske kjeder, bevoktes av israelske vaktselskaper, overvåkes med teknologi som utvikles og distribueres av israelske selskaper. Med andre ord: Slike virksomheter bidrar og har bidratt til brudd på folkeretten i år etter år etter år – eller i hvert fall har det svært lenge vært «uakseptabel risiko for at selskapene medvirker til eller selv er ansvarlig for» slike brudd!
Og når det gjelder krigen på Gaza... Drap på sivile. Drap på helsepersonell. Drap på journalister. Utsulting av befolkningen. Tvangsfordrivelse. Osv, osv. Er det nødvendig å si noe mer om folkerett, menneskerettigheter og så videre?
Lovens formuleringer utgjør en del av fondets eget regelverk: https://www.nbim.no/no/ansvarlig-forvaltning/etiske-utelukkelser/ . De er altså en viktig del av oljefondssjefens jobbeskrivelse.
Både Tangen og hans godt betalte medarbeidere leser nyheter. Derfor har de sikkert hørt om både okkupasjonen av Vestbredden og krigen på Gaza. De skjønner sikkert også at hvis man foretar investeringer via en israelsk fondsforvalter med tette bånd til Israels regjering, kan det være stor risiko for at handelen blir utført ut fra andre oppfatninger om «folkerett» og «menneskerettigheter» på Vestbredden og i Gaza enn de som det norske Stortinget legger til grunn.
Det er absolutt ingenting som hindrer Oljefondet i å følge sine egne regler for aksjehandel helt uten å vente på anbefalinger fra et eget etikkråd eller inngripen fra Finansministeren! Tvert imot; det er jobben deres. De er vaksne folk med vaksne lønninger og vaksent ansvar.
Dette ansvaret har fondet ikke tatt. Bruddene har antakelig pågått så lenge fondet har handlet med israelske aksjer.
Oljefondsjefen er ikke en lærling i aksjehandlerfaget. Så når han ikke har klart å gjøre en så viktig del av jobben sin, bør han få seg en enklere jobb med et ansvar som han klarer å ivareta.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar