Med ujamne
mellomrom dukker skoleproblemene til evnerike barn opp i media: De
får ikke de utfordringene de trenger; de lærer ikke gode
arbeidsvaner; de blir mobbet og trur at det er dem det er noe galt
med. Til slutt ender de opp som skoletapere og sosiale tapere.
Disse klagene
kommer gjerne fra forhenværende vidunderbarn som trass i mye motgang
har klart seg godt i livet, eller fra foreldrene til nåværende
vidunderbarn. På diskusjonsgrupper og sosiale media får de
tilslutning fra andre forhenværende vidunderbarn, og fra andre
foreldre til nåværende vidunderbarn.
Alle
barn i norsk skole har lovfestet rett til tilpasset opplæring på
sitt eget nivå, slik at de kan utvikle sitt eget potensiale så godt
som mulig. Denne retten gjelder alle
barn,
uansett evner og ferdigheter.
Dette er et ideelt krav som brytes hver eneste dag. Det brytes fordi
ingen skole har gode nok lærere, fordi ingen skole har mange nok
lærere, og fordi lærere også er mennesker med alle slags feil og
mangler. Det brytes også fordi skolene ikke har gode nok ledere, og
kanskje fordi kravene til skolen ikke er klare og tydelige. I det
hele tatt: Det brytes av mange forskjellige grunner, og disse
grunnene må vi analysere og rette på, dag etter dag etter dag –
sånn at landet vårt sakte men sikkert kan få verdens beste skole,
ikke bare verdens dyreste skole.
Ett
problem i norsk skole er helt sikkert at enkelte svært evnerike
elever ikke får de utfordringene de trenger. Men det er et mye
større og
mer påtrengende problem at alt for mange elever går ut av skolen
uten de grunnleggende ferdighetene de trenger for å klare seg i et
stadig mer krevende arbeids- og samfunnsliv.1
Det er en ekte tragedie – ikke bare for de elevene det gjelder, men
for hele det norske samfunnet.
Mobbing, utestenging og sosial utfrysing er også et vedvarende
problem i skolen, i arbeidslivet og i hele samfunnet. Det finns mange
enkeltskjebner som illustrerer hvordan mennesker kan få barndommen,
ungdommen og hele livet ødelagt av andre menneskers systematiske
grusomhet. Loven pålegger skolen et ansvar for å hindre mobbing og
utfrysing. Denne lovteksten brytes også hver eneste dag, og det
hjelper ikke stort hvor mange skoler og skoleeiere som vedtar
«nulltoleranse» mot mobbing: Det fortsetter likevel. Det ville nok
hjelpe hvis skoleeierne i stedet vedtok nulltoleranse mot skoleledere
som ikke klarer å stanse uvesenet!
Men
det finns mange slags grunner til at unger blir utvalgt når noen
skal mobbes: Noen er for tjukke; noen er for tynne. Noen har
utstående tenner; andre har tannregulering. Noen er små og spinkle
eller har rødt hår. Mange har feil sosial bakgrunn, eller har ikke
mulighet til å sprade rundt i de dyreste merkeklærne. Det finns
unger som er klønete i sport, eller har sære interesser, eller har
lesevansker. Uansett: I et skolemiljø – eller et arbeidsmiljø! -
som tillater mobbing og ufrysing, der vil mobberne alltid klare å
finne et offer.2
Det finns kanskje enkelte som er for gløgge og kunnskapsrike til å passe inn. Men de aller fleste mobbeofrene og de aller fleste skoletaperne befinner seg i den andre enden av skalaen. Og det er mobbing som sosialt fenomen vi må forstå og angripe. Det er ei avsporing å konsentrere oppmerksomheten mot at mobbing også, av og til, rammer enkelte evnerike.
I «Dagbladet» 19. januar hadde Jan Bakler, «Koordinator for Gifted
Children Programme i Mensa Norge», en kronikk som beskrev hvordan
han ble lat og giddeslaus i skolen fordi han var så evnerik. Derfor
endte han opp med bare 3,98 i snittkarakter fra videregående,
stakkar. Lykkeligvis kom han seg videre i livet og endte opp med bare
Aer på sine to høyskolefag. Nå har han to barn som også er svært
intelligente, så dem har han sendt på en privatskole med «større
lærertettet og større fokus på individuell oppfølging».
Høres dette ut som en sosial tragedie? Er dette en mann og en
familie som er blitt sviktet av det norske samfunnet, sånn at de
helt uforskyldt har havnet i rennesteinen?
Oppriktig talt: Dette er en person som har møtt litt motgang, men
mest medgang. Noe motgang har han kanskje møtt allerede i skolen –
akkurat som alle andre. Men takket være gode institusjoner i det
norske samfunnet har han fått all den hjelp han har trengt for å
lykkes i livet. Han er blitt så vellykket som det i hans verden er
mulig å bli: To høyskolefag med bare Aer, unger i privatskole for
spesielt begavete, og – ikke minst – medlemskap i Mensa. Det
siste viser kanskje hvor intelligent han er – men ikke nødvendigvis
hvor klok han er.
Vi
må styrke og forbedre skolen slik at den gir alle
unger
en solid plattform å stå på, fram mot et stadig mer krevende
voksenliv. Først og fremst må skolen bli bedre i stand til å ta
vare på unger som ellers faller fra på vegen. - Atskillige studier
viser at økt lærertetthet – særlig på de nederste trinnene –
gir bedre læring for alle
elever,
men særlig for de svakeste. Det er disse elevene som har det største
behovet for støtte – men som i praksis ofte tildeles minst
ressurser. (Det hører til sjeldenhetene at det norske samfunnet
spanderer mange års videregående utdannelse på folk som hadde
lærevansker i barneskolen.)
Jeg
har en viss motvilje mot å stille ut min egen navle til offentlig
beskuelse. Men hva gjør jeg ikke i den gode saks tjeneste? Og kan
Bakler, så kan jeg! Altså: Jeg var sjøl et sånt «begavet» barn.
Som de aller fleste slike var jeg fullt klar over min egen begavelse
fra ung alder, og det gjorde meg til en arrogant og ufyselig liten
jævel allerede fra de første skoleåra!3
Jeg
var så heldig at jeg gikk på en liten, alminnelig, landsens
folkeskole, der ambisjonen var å ta seg av alle
elevene
– ikke bare sånne som regelmessig ble kastet på gangen på grunn
av kjeften sin. Denne skolen slipte gradvis av meg de verste
støypekantene, trur jeg. Jeg ble tvunget til å se andre unger, og
til å lære at alle har sine sterke og svake sider. At alle er
forskjellige, og sånn skal det være! Læremestrene var de andre
ungene i friminuttene og i fritida: En som kunne hoppe lengre og løpe
raskere enn alle andre. En som bare var flink i sløyd, men der var
han en mester. En som kunne navnet på tjue forskjellige lauvtrær,
og kjente dem på bladene. En som alltid loppet oss når vi kastet på
stikka. En som - -
Jeg tør ikke tenke på hvor ille jeg ville ha blitt hvis jeg var
blitt plukket ut og sendt til en spesialskole for «særlig begavete
unger». Hva slags sosiale skylapper jeg da ville ha skaffet meg, og
hvor blind jeg ville ha blitt for alle andre egenskaper enn mine
egne. - Men kanskje ville en sånn skole ha gitt meg de gode
arbeidsvanene som måtte til hvis jeg skulle få S i matte og fysikk?
Jeg fikk bare M i begge fag: Stakkars meg! Skolen må absolutt
reformeres, slik at vi slipper flere sånne tragedier! --
Eller kanskje ikke? Kanskje vi heller bør konsentrere oss om
virkelige problemer, og om unger som virkelig har det vanskelig? Det
er mange nok av dem.
1Den
nye kunnskapsministeren blir tillagt følgende utsagn: «Mer enn
en av fire, ja nesten en av fem, elever mangler grunnleggende
regneferdigheter.» Hvis
sitatet er riktig, stikker problemet langt djupere enn til den
enkelte lærer!
2Eller
flere: Det finns eksempler på at mobbing utvikler seg til et
sosialt terrorregime, ved at de toneangivende - «de kule folka» -
avtaler seg imellom: Hvem skal vi plage, fornedre og latterliggjøre
i dag? Har ikke Hans Kristian fått være i fred lenge nok nå?
3Enkelte
vil sikkert påstå at jeg ikke er blitt bedre med åra. De skulle
ha hørt meg i mine unge år!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar