Men
nei, skriver Rustad: Så lett er det nok ikke! Og ordentlig norske
blir etterkommerne hans aldri, så lenge Taraku sjøl er født og
oppvokst i Kosovo. For: «Selv
om jeg bosetter meg i Pristina med min norske kone og blir boende der
resten av livet, blir vi ikke «etniske kosovoalbanere». Heller ikke
våre barnebarn vil bli det, hvis de da ikke gifter seg med en
kosovoalbaner.»
(«Aftenposten», 19. september.)
Riktignok anviser
Rustad en snarveg som hopper bukk over alle stengsler: Hvis hans eget
barnebarn gifter seg med en kosovoalbaner, så blir barnebarnet
etnisk kosovoalbansk på et blunk. Men det tviler jeg på at han
egentlig meiner, hvis han skulle slumpe til å skjønne hva han sjøl
har skrevet. Hele innlegget forøvrig tyder på at han stiller langt
strengere krav enn som så til etnisk renhet.
Innlegget gjør
meg imidlertid alvorlig bekymret for Rustads egen etniske
tilhørighet.
Jeg garanterer at
hvis han gransker sin egen slektshistorie inngående, vil han finne
et hopetall av etniske utlendinger blant sine formødre og -fedre.
Det kan vel hende at han ikke har flyktninger fra Ungarn, Vietnam
eller Chile, eller gjestearbeidere fra Tyrkia eller Pakistan, i
slektstreet sitt: Det ville han vel ha visst – om ikke slike
skammelige familiehemmeligheter ble feid under teppet, da. Men hvor
sikker kan han være på at han heller ikke finner svenske rallare,
danske prester og embetsmenn, glassarbeidere fra Böhmen, skogfinner,
tatere, kvener, tyske bergverksarbeidere, nederlandske sjøfolk,
hanseater, skotske leiesoldater eller irske treller på slektstreet
sitt – bare for å nevne NOEN av dem som har kommet hit i løpet av
de siste 1000 år?
Islendingene, som
har oversikt over slikt, har funnet genetiske spor etter minst én
indianer som må ha fulgt med en av Vinlandsekspedisjonene tilbake.
Bærerne av sånne gener blir likevel oppfattet som etniske
islendinger så gode som noen.
Går Hustad lengre
tilbake, vil han oppdage at det kom innvandrere til Norge i
folkevandringstida også: Handelsfolk, kanskje krigere.
«Osebergdronninga» hadde sitt opphav et sted ved Svartehavet.
Tidligere kom det andre innvandrere som bragte med seg hesten og det
språket som skulle utvikle seg til norsk. Før den tid igjen kom det
noen som bragte med seg både jordbruket og den bleike hudfargen som
også Rustad har arvet: De første som kom hit etter istida var
nemlig temmelig Afrika-mørke i skinnet. Ja endog neandertalere vil
han finne blant sine aner, dersom han får sitt DNA analysert.
Hver av oss bærer
et arvemateriale som er en sann vaffelrøre av gener fra alle slags
forfedre og -mødre. Reine «raser» finnes ikke. Men Rustads egne
barnebarn kan altså aldri bli etnisk kosovoalbanske. Hva med
oldebarna hans? Tippoldebarna? Er vår egen kongefamilie etnisk
norsk? Er jeg etnisk norsk? Jeg har god grunn til å tru at jeg har
både tatere og skogfinner bak meg i slekta, for fem eller ti eller
femten slektledd sia.
Og hva skal vi
egentlig med dette begrepet - «etnisk norsk»? Det finnes historiske
eksempler på kulturnasjoner som har brukt etnisitet som
sorteringskriterium, med statsansatte byråkrater som satt og regnet
ut hvor mange prosent du var av det ene eller det andre. Det førte
ikke noe godt med seg.
Hvis en person er
norsk statsborger, bor i Norge, oppfatter seg som norsk og oppfører
seg som norsk, så er vedkommende 100 % norsk. Punktum. Vi trenger
ikke noe eget begrep for folk som er reinraset norske i minst fire
generasjoner – vi driver ikke avl og oppdrett av «ekte»
norskinger. Jeg har ingen problemer med å inkludere Hans Rustad,
sjøl om det skulle vise seg at hans tippoldemor var fra Congo. Men
det problemet har tydeligvis Hans Rustad sjøl.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar