Det
finnes mengder av forskningsrapporter som
viser at de fleste former for biodrivstoff bidrar til å øke
klimagassutlippene,
ikke til å redusere dem. En av de mest omfattende studiene, «The
land use change impact of biofuels consumed in the EU»
(«GLOBIAM-rapporten») fra 2015, tar for seg hvordan dyrking av
råvarer til drivstoff påvirker utslipp fra jordsmonnet.
Konklusjonen er at slik dyrking forårsaker større utslipp enn den
«fossile» energien man ønsker å erstatte. Verstingen er
palmeolje, fulgt av soyaolje. EUs biodrivstoffblanding – som
klimaministeren vil ha mer av – kommer også svært dårlig ut.
Imidlertid
finnes det sterke interessegrupper som misliker en slik konklusjon.
Fremst blant disse er bedrifter som importerer, produserer eller
planlegger å produsere biodrivstoff. Politikere flest er mest
lydhøre for dem som roper høyest. Og i kampanjene for biodrivstoff
brukes det megafon, mens forskningen hvisker.
Grunnen
til at biodrivstoff forårsaker store CO2-utslipp
er enkel: Jordoverflata utgjør et karbonlager på like linje med
lagrene av fossilt karbon. Dette lageret inneholder ca 3000
milliarder tonn, nesten fire ganger så mye som atmosfæren
inneholder i form av CO2.
500 milliarder tonn befinner seg over bakken; 900 milliarder er
mineraler i bakken, og 1600 milliarder er organisk materiale under
bakken: Humus, røtter, rotsopp, bakterier, døde planterester,
insekter, andre smådyr.
Når vi bruker karbon fra dette lageret til energi, gir det utslipp av CO2, akkurat som karbon fra fossile kilder. I tillegg fører aktiviteten med å hente karbon til utslipp: Når torv og våtmark dreneres, blir organisk materiale utsatt for lys og luft og begynner å råtne. Det fører til utslipp av CH4 og CO2. Det samme skjer når store områder avskoges, enten det gjelder regnskog eller nordlig barskog.
Prosessen
med å hente kull opp fra bakken gir riktignok også utslipp, men
ikke tilnærmelsesvis så mye som når skoger felles for å gi plass
til soya eller oljepalmer. Mye mer går til spille, og havner likevel
i atmosfæren. Uttaket av karbon fra dette lageret er altså en mye
mindre effektiv prosess enn uttak av fossilt karbon, når en beregner
hvor stor del av karbonutslippene som faktisk utnyttes.
Klimaministerens
parti påberoper seg at de driver en «kunnskapsbasert» politikk. Da
er det på tide at ministeren setter seg inn i forskningen og
skroter innblandingspåbudet i diesel og bensin. Dette påbudet fører
til økte klimagassutslipp, og det påtvinger bilistene store
kostnader fordi mange bilmotorer ikke tåler disse blandingene.
Påbudet er og blir en skandale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar