søndag 15. august 2021

"Når skal du skaffe deg elbil, Øyvind?"

 

Jeg propaganderer for solkraft og vindkraft fra morgen til kveld, og for raskest mulig elektrifisering av industri og transport. For verden må jo komme seg over fra karbonbasert energi til utslippsfri energi litt faderlig fort, ellers går det riktig ille med miljøet på kloden vår. Du synes det har vært fælt med varmebølger, oversvømmelser, skogbranner og orkaner alt nå, etter oppvarming på 1,1 grader? Vent til du ser hva som hender når verden er blitt 3 grader varmere. Eller mer. For det kommer den til å bli hvis vi ikke gjør noe med problemet. Oppskriften har vi.

Men vi må klare å bremse global oppvarming uten at samfunnet og arbeidslivet går i stå, ellers går vinninga opp i spinninga og vel så det! Uten privatbilen stopper Norge: Derfor må biltrafikken over fra bensin og diesel til elkraft. Vi må få elbiler i de tusen garasjer, helt ut til de drivende garn, og ladestasjoner ved vegkroer og kjøpesentere så langt øyet kan se. Og dermed er det mange som spør meg: Hvorfor kjører du ikke elbil sjøl, da?

Det lurer jeg også på! Til nå har jeg nøyd meg med å si: Det lønner seg ikke – verken økonomisk eller med hensyn til utslipp – å skifte midt i livsløpet til en bil. En stor del av utslippene foregår jo på fabrikken, før bilen har kjørt en eneste kilometer. Hver gang jeg kjøper en ny bil, setter jeg i gang sånne engangsutslipp. Og det skal en jo ikke gjøre hvis en ikke må!

Utslippskostnaden må avskrives over bilens totale kjørelengde, og jo lengre du kjører, jo lågere blir totale utslipp pr. kilometer. Følgelig: Kjør den bilen du har så lenge den går. Når den er gammel og mett av dager, frakter du den til de evige gjenvinningsmarker. Av stål er den kommet, til stål skal den bli; av stål skal den igjen oppstå! - Da er det på tide å kjøpe en ny en. Den neste bilen jeg skaffer meg blir altså en elbil, men først skal jeg bruke opp den jeg har. (Og hvorfor ble det ikke en elbil sist jeg skiftet, da? Lang historie, og livet er kort. Nå ser vi framover.)

Etterhvert har jeg skjønt at det nytter ikke bare å anta og synse når en skal meine noe om elbil: En må regne også. Så jeg har funnet noen tall.

Faktisk.no faktasjekket i si tid en påstand fra elbil-entusiaster om at det slippes ut like mye CO2 ved produksjon av en elbil som ved produksjon av en tilsvarende bensinbil. Konklusjonen etter grundig gjennomgåelse av data fra fjern og nær var: Helt feil. Faktasjekkerne viste bl a en rapport som var gjengitt i Teknisk Ukeblad, der det sto at en elbil i mellomklasse «koster» 10,1 tonn CO2 i produksjon, mot 5,5 tonn for en tilsvarende bensinbil. Hovedforskjellen ligger i energikrevende produksjon av batteri. - Andre kilder oppgir andre tall. Men trauste, gamle TU kan ikke være helt på jordet, tenker jeg, så jeg holder meg til dem.

Bensinbilen min bruker under 0,5 liter på mila om sommeren, og litt over om vinteren. Jeg kjører sikkert ikke optimalt, men det finns enda verre sjåfører. (Forskjellen mellom vinter og sommer skyldes ikke ufullstendig forbrenning, piggdekk eller andre gode, tekniske forklaringer. Den skyldes at det er kaldt om vinteren og varmt om sommeren, og luftmotstanden er større når det er kaldt enn når det er varmt. Dermed trengs det mer energi for å tilbakelegge samme distanse på samme tid. Spør en skøyteløper.) Og bensin gir fra seg 2,32 kg CO2 for hver liter som forbrenner. Ved et forbruk på 0,5 på mila slipper den altså ut 1,16 kg for hver mil jeg kjører. Hold godt fast på det tallet.

Elbilen går på strøm. Jeg skal være generøs og si at en tilsvarende bil til den jeg har bruker 1,8 kWt på mila. (Nå vil elbil-entusiastene skrike opp: Er du tullerusk! Den bruker mye mindre! Jeg, for eksempel, kjørte fra Flekkefjord på - - javisst, javisst. Men jeg er en klønete elbilist som trøkker klampen i bånn i lange motbakker, og da renner kilowattimene ut.) Merk at energiinnholdet i 0,5 liter bensin er 4,55 kWt: Det meste av energien den bruker er altså bortkastet; den blir til varme og lyd. «Brrum brrum! Sier pappas bil.» Det er lyden av ineffektivitet.

Strøm er ikke utslippsfri, hvis noen trur det! Men nesten, her i landet: Ifølge NVE kostet strøm forbrukt i Norge 17 g CO2 pr kWt i 2019. Strømmiksen i EU, derimot, som består av en herlig blanding av strøm fra gass, fra køl, fra atomkraft og fra vindmøller, snittet ut på 255 g pr kWt i 2019, ifølge European Environment Agency. (Elbilmotstandere bruker å regne med mye høgere tall som er 10 år gamle. Verden endrer seg, ikke minst i EU, og ifølge deres egne prognoser skal de snitte ut under 100 g pr kWt i 2030.)

Så da kan vi regne! La oss finne den kjørelengden jeg må passere for at bensinbilen min og en tilsvarende elbil skal ha kostet like store utslipp. La oss kalle denne magiske lengden L. I Norge er den gitt ved:

5.500 kg + 1,16 kg x L = 10.100 kg + 0,017 kg x 1,8 x L,

det vil si: L er 4.071 mil, eller 40.710 km. Så langt må jeg altså kjøre akkurat denne el-bilen for at det skal lønne seg, reint utslippsmessig. - Men når jeg så har kjørt 200.000 km, har bensinbilen forårsaket i alt 28,7 tonn, og elbilen 10,7 tonn. Og deretter - -

Når vi bruker EU-tall, ser vi at L blir litt større: På EUs elmiks måtte jeg kjøre 65.620 km før elbilen lønner seg med hensyn til utslipp. Etter 200.000 km eller mer? Det kan du regne ut sjøl.

Disse tallene er ikke fullstendige: For at bensinen skal komme på tanken, må oljen finnes og pumpes opp. Så må den fraktes, destilleres og distribueres. Tankbilene går ikke på strøm, de heller. Elbil-tilhengere vil si at utslippene fra denne prosessen er like store som utslippene ved forbrenning. Men elektrisiteten skal også distribueres: Det trengs kopper som skal finnes, graves ut, fraktes til fabrikker der den blir til ledninger, og så skal ledningene legges. Ladestasjoner skal installeres. Alt dette gir enorme utslipp, påstår elbilmotstanderne.

Alle sånne infrastrukturkostnader ser jeg bort fra! «Flyene går jo likevel,» sa Per Kleppe, da han skulle forklare hvorfor det ikke kostet skattyterne noe at han brukte bonuskortet sitt privat. Det samme sier jeg, ellers blir det aldri noe regnestykke.

I grunnlagstallene jeg bruker, «koster» altså elbilen 4,6 tonn mer å produsere enn bensinbilen, først og fremst på grunn av energien som går med til å lage batteriet. Her inngår det nok betydelige mengder karbonbasert kraft. Etterhvert som verden beveger seg over på karbonfri kraft, vil forskjellen på grunn av energien ved batteriproduksjon gå ned.

På nettet vil du finne du massevis av «livsløpsanalyser» som sammenlikner elbiler og andre biler. Disse konkluderer som oftest med at etter en viss kjørelengde – typisk 50.000 km, avhengig av tykkje og teft – vinner elbilen med hensyn til utslipp. Og fra dette skjæringspunktet øker forskjellen til fordel for elbil dramatisk.

Men når jeg nå har en bil, så har CO2-skaden fra fabrikken allerede skjedd. Nå må jeg spørre meg: Hvor langt kan jeg kjøre med den bilen jeg har, før jeg når det punktet der det ville ha lønt seg (utslippsmessig sett) om jeg heller hadde skiftet ut bilen i dag? Det punktet er der hvor fortsatt kjøring med bensinbilen min treffer totale utslipp hvis jeg heller kjøper en elbil akkurat nå:

1,16 kg x L = 10.100 kg + 0,017 kg x 1,8 x L

og altså: L = 8.938 mil, eller 89.380 km. - Kommer jeg til å kjøre så langt med bensinbilen min? I så fall burde jeg heller skaffe meg en elbil i dag.

Min intelligente leser vil straks innvende: «Du kan gjøre akkurat det samme regnestykket neste år. Og året deretter. Og året deretter. Og så videre! Du vil jo i praksis aldri nå det punktet hvor det heller ville ha lønt seg å skifte den dagen du setter opp regnestykket.»

Sant nok. Men likevel ikke: Før eller seinere når bilen sin Best Før-dato. Og hvis den inntreffer før jeg har kjørt 89.380 km fra i dag, så vil det ha lønt seg å vente, også med hensyn til utslipp. Jeg kommer nok til å bytte til elbil før jeg har kjørt alle disse kilometrene. På det tidspunktet vil antakelig utslippene forbundet med batteriproduksjon ha blitt mindre også.

Framtida er usikker. Det som likevel er helt sikkert, er at hvis jeg skaffer meg ny bil en gang, så blir det en elbil. I mellomtida soner jeg mine utslippssynder ved å betale alle tenkelige CO2-utgifter uten å mukke. Gakk hen og gjør likeså!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar